tisdag 2 september 2008

Tillökning i familjen

Igår låg det ett tjockt kuvert på dörrmattan när jag kom hem efter föreläsningen. I kuvertet låg fyra skivor som beställdes från cdon.com för några dagar sedan.

Nick Cave - From her to Eternity (1984)
Nick Cave - Henry's Dream (1992)
Tom Waits - Bone Machine (1992)
Tom Waits - Blood Money (2002)

De välkomnas nu varmt till min skivfamilj och kommer säkert snabbt att känna sig som hemma. De två Nick Cave albumen sällar sig till en allt mer komplett samling medan de två skivorna med Tom Waits bara har tre syskon att förena sig med i skivhyllan, hittills.
Nu är det säkert många som undrar hur jag kan vara så dum att jag köper skivor när man kan ladda ner dem gratis. Är jag en sådan hedersknyffel? På sätt och vis, ja.

För det första har jag väldigt svårt att se glädjen med en hylla fullknökad med brända skivor, eller en tom skivhylla och en full hårddisk med nedladdad musik. Albumen har ett samlarvärde och ett av mina mål här i livet är att skaffa en sådan omfattande och välkomponerad skivsamling som möjligt. Sedan ska jag ägna min ålders höst till att sitta och bläddra igenom alla gamla skivor, minnas tiden då de köptes och bli nostalgisk. Det lär inte göras någon musik jag uppskattar på 2060-talet.

För det andra tänker jag så här, att ifall alla vi som lyssnar på vettig musik köper våra skivor så upptäcker ju skivbolagen och hela musikindustrin att folket vill ha den vettiga musiken igen. Att vi inte längre orkar med fotomodeller som stönar och gnäller istället för att sjunga eller artister som tävlat till sig sitt kändisskap i ett TV-program och som alla framför låtar som är massproducerade enligt en färdig mall.


Inga kommentarer: