tisdag 2 september 2008

Johan Lindqvist avancerar till äkta hjältestatus!

Nu kan det inte bli bättre, nu har han nått höjder jag inte trodde var möjliga för en musikskribent, det är för bra för att vara sant. Jag måste omedelbart återuppta min GP-prenumeration enbart för Johan Lindqvists skull.

Idag svarade han på alla arga mail från insnöade svenskar som tog så illa vid sig då han uttalade sig nedlåtande om ABBA (se längre ned i bloggen). Han svarade genom att göra en Top 5 lista över världens mest överskattade band.

1. ABBA
2. The Beatles
3. Primal Scream
4. Kiss
5. Pearl Jam

Att han placerar Beatles som tvåa är bara mer än vad man kan begära, och han har ju så rätt. Visst, de har gjort mycket bra och visst, de spelade en avgörande roll för musikens utveckling. Men mycket har hänt sedan dess och deras musik har stått emot tidens tand lika bra som mycket annan musik från den tiden. Som om inte det vore nog så lyckas han också slänga in tråkiga Pearl Jam på en femteplats.

Jag köper listan till fullo!

Dessutom, som om det inte vore nog med grädde på moset, så listar han också tidernas mest underskattade. Och vem hittar vi på en andraplats efter Bob Marley om inte självaste Bob Dylan. "Har alltid fått skäll för att han inte kan sjunga. Trots att han i alla fall var en världens bästa sångare alla kategorier." Så skriver han och jag känner ren kärlek växa fram. Det enda jag vill korrigera är att han är en av världens bästa sångare alla kategorier.

Så tack Johan än en gång, du är nu bloggens stora, stora idol.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Pelle Ossler då? Han va la också med på listan med mest underskattade?

rikard sa...

Nej, han var inte med. Listan såg ut så här:

1. Bob Marley
2. Bob Dylan
3. All Saints
4. Oasis
5. Aplhaville

Kan väl tycka att han kunde bytt ut nån av platserna 3-5 mot Ossler, men nu ska vi inte vara kritiska. Johan Lindqvist är vår idol.

Anonym sa...

Håkan borde varit med på listan med samma motivering som Dylan fick...

rikard sa...

Jag säger inte emot Thanh.

Sångare är ett ämne som måste behandlas snarast i min fina blogg.

Anonym sa...

Band som också borde vara med på listan som mest överskattade är:

1.Nirvana (äckligt överskattat band som lever på att pundaren till sångare, sköt sig i huvudet)

2.Neil Young (så jävla bra som alla säger, är han INTE)

3.Madonna (Hon borde lagt sjungandet åt sidan för många många år sedan. Det är inte lite patetiskt när hon försöker se sexig och ung ut i sina videos med Timberlake. Hon borde vara mamma på heltid och läsa Rickards blogg på dagarna...)

/Blind Willie

rikard sa...

Håller helt med om Nirvana även om jag gillar deras unpluggedskiva.

Neil Young gillar jag, vill inte kalla honom överskattad även om han givetvis har gjort mycket som inte håller samma höga nivå som en del annat. Och han tävlar ju inte med Dylan förstås.

Sen är vi överens om Madonna, 80-talet var hennes tid. Fast det hade ju ändå vart smickrande ifall hon började läsa min blogg, kanske hade fått börja publicera den på engelska då...

Tack för kommentarerna!

Anonym sa...

Beatles överskattade, hoppsan den var ju bra! Utan någon som helst analys raderas ett av världens genom tidernas mest betydelsefullaste band och placeras strax under ABBA. Beatles som la av 1970 och har inte fått visa vad de kan som band under 38 år sägs inte hålla för tidens tand. (den e ju go) Jag är inte ett rabiat Beatles fan, men kan ändå se att vi får inte jämföra en tidsepok med en annan.
Har Bob Dylan egentligen gjort något ingripande sen i slutet av Vietnamkriget, förutom att så gott som hela tiden glädja textanalytikerna och de redan ingrodda fansen. Än så bra, men hur omvälvande är Bob idag? Kan kännas lite kuriosa, som att citera Oscar Wilde ungefär.
Musik är inte bara justa texter i en mans sanna miljö, utan även alla de oidentifierade yttringar som egentligen är den stora delen av musiken. Liverpoolbandet levererade ibland stor musik, vass attityd mot det etablerade, och det glöms lätt bort att Beatles stod för den enskilt största sociala förändringen bland ungdomar som fortsätter att påverka oss än idag.
Att de finns med på samma disslista som ABBA är bara dumt.

Anonym sa...

Nu var jag här igen. Något lugnare men ändå på gång,,,,,,

All Saints, Oasis och Aplhaville, vem underskattar dem? :)

Ville bara göra om överskattadelistan lite,

1. ABBA (inte i min hiss)
2. Madonna (för dåligt för länge)
3. Primal Scream (Jösses)
4. Kiss (är det någon som egentligen lyssnar)
5. Pearl Jam (alla kan spela)