onsdag 17 september 2008

"Remember when you were young"

Richard Wright är död.

Den tragiska nyheten nådde oss sent igårkväll, efter en kort tids kamp mot cancer avled Rick Wright endast 65 år gammal. Tillsammans med Nick Mason, Roger Waters och Syd Barrett grundade han ett av världens största och mest inflytelserika band för mer än 40 år sedan.

Jag hade turen att få se Pink Floyd live på Ullevi, tack vare smarta föräldrar som vet vad ett litet ovetande barn behöver få se, höra och uppleva. Tack! Än idag är konserten för ca femton år sedan bland det mäktigaste jag upplevt. Musiken, ljusshowen, aldrig hade man kunnat drömma om att man skulle få höra något liknande och aldrig hade man kunnat tro att man skulle få se något liknande.

Vad som går att se på Youtube gör det såklart inte rättvisa. Det är ju som att försöka förklara hur havet ser ut med hjälp av en vattenfylld tekopp. Men det är ju bättre än inget och efter noga övervägande har jag valt låten som, åtminstone för mig, fungerar som Pink Floyds soundtrack. Hyllningslåten till bandmedlemmen Syd Barrett som förlorade förståndet redan i slutet på 60-talet, Shine On You Crazy Diamond.

Den är så lång (drygt 13 minuter) så den måste delas upp i två delar på Youtube. Men det är värt varje sekund så spela upp klippet i Full screen mode på högsta volym och låt ögon och öron hänföras av en upplevelse långt bortom såväl det vanliga som det ovanliga.

Del 1


Del 2

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det sista liveframträdandet med orginalmedlemmarna (+gilmour) kan ni lyssna på i länken under.

Notera gärna hur Mason slänger av sig lurarna innan världshistoriens kanske bästa solo drar igång.

Synd att det inte blir någon återföreningsturné, vilket jag har för mig att det öppnades en dörr för för inte allt för länge sedan.

http://www.youtube.com/watch?v=0wtiNzci1Wc

Anonym sa...

Du sa det Olme
Gilmour's gitarrspel är så smakfullt och rätt, ett överjordiskt självförtroende som lyser igenom.

Här finns kanske lite svar på återföreningen, för er som inte har sett det redan, K-Special om Pink Floyd:

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=13276&a=1231039&lid=lista_1248656&lpos=4

Anonym sa...

Jag gillar Dick Parrys saxofon solo. Ingen som gjort en tvåhalsad saxofon?