tisdag 9 september 2008

Det svåraste som finns

Under en paus i studierna blev jag sittande med några låttexter och började studera dem istället. Jag insåg att konsten att skriva en bra låttext måste vara bland det svåraste som finns, efter att ha jämfört det med andra svåra uppgifter kom jag fram till att det måste vara det svåraste i hela världen. Kan tänka mig att listan över världens svåraste grejer ser ut ungefär så här:

1. Skriva en riktigt bra låttext
2. Spela bordtennis
3. Titta igenom hela Monty Python and the Holy Grail utan att skratta
4. Driva en turistbyrå i Mölnlycke med vinst

Låtskrivandet är helt enkelt fyllt av fällor. Det får inte bli för tydligt men inte heller för flummigt. Inte för komplicerat, inte för enkelt. Inte för pretentiöst, smörigt, dumt, fånigt, naivt, manande, uppfostrande eller undervisande och inte för specifikt eller för generellt. Att skriva en riktigt bra låttext måste vara som att försöka ta sig igenom något gammalt tempel som Indiana Jones försöker göra i Raiders of the Lost Ark. Gångar fyllda med livsfarliga fällor; fallgropar, giftiga pilar, utskjutande spetsiga saker som bara är ute efter att spetsa en och stora rullande stenklot som man inte vet hur man ska undvika.

Och som om inte allt det vore nog så ska det ju passa ihop med musiken också. När man tänker efter är det ju ett mysterium att det skrivs så många låttexter som det görs, det spottas ju ständigt ut nya från alla håll. Hade jag gjort en bra låttext i mitt liv hade jag vart nöjd sen, jag hade inte behövt uppnå något mer. Fast jag skulle ju aldrig våga försöka.

Men det är ju så många som kommer undan med urusla texter. Dagligen blir vi översvämmade av dåliga texter utan att ens märka det. Och att det är svårt är ju egentligen ingen ursäkt för att prångla ut någon idiotisk text, man kan ju vara tyst istället. Därför tänkte jag att det är dags att vi börjar uppmärksamma även dessa. På samma sätt som bloggen dagligen uppmärksammar någon briljant Dylanrad kommer det dagligen komma upp en riktigt dålig textrad som en kontrast. Självklart är det subjektivt och alla kanske inte håller med, men här på min blogg har jag alltid rätt.

Det blir ju givetvis ett drygt sökjobb men jag har ju vissa säkra ställen att leta på och vilket det första citatet blir råder det ingen tvekan om.

Inga kommentarer: