lördag 27 september 2008

1965 Revisited

Även om en Dylan bootleg har fått låna sitt namn till rubriken har det här inget med Dylan att göra. Istället har det med Rolling Stones att göra. Var är dom i debatten undrar ni säkert. Ifall jag jämför Dylan med Beatles, hur kan jag glömma jämföra Rolling Stones med Beatles. Det har jag inte glömt.

Hade jag fått välja på en samling Rolling Stones skivor och en samling Beatles skivor hade jag valt Stones varje gång, förmodligen även ifall det låg en smutsig damm full av krokodiler och pirayor i vägen för Stonessamlingen medan en fåtölj hängande i en linbana och en tillhörande paraplydrink ledde raka vägen till Beatles skivor.

Så vi reser återigen tillbaka till 1965, det får bli två klipp för jag kan omöjligt välja. Herre min skapare så många sköna, enkla, klockrena riff Stones har producerat. Deras betydelse för den kommande hårdrocken får verkligen inte underskattas. Nu gäller det ju både Beatles såväl som Rolling Stones att deras storhetstid väntade lite senare än 1965, men så här bra och spännande blev aldrig Beatles och jämfört med Mick Jaggers scenframträdanden framstår Lennon/McCartney som två små snälla söndagsskolepojkar.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Allt för att störa korståget:)

Band mot varandra, musik som tävling,,,hmmm spännande idè, men vänta nu har vi inte redan en,,,,,

Bara lite perspektiv, utan Beatles hade vi aldrig haft något Rolling Stones. Stones ville så gärna i början bli lika poppis som deras idoler. Jag skulle nog kunna räkna upp tusentals liknande exempel.

rikard sa...

Men det är ju det jag säger.

Beatles sparkade in dörren, gjorde något nytt och det ska de ha cred för. Men så fort de pekat ut vägen blev de omsprungna. Så:

1. Tack Beatles för att ni bidrog till att Dylan började spela elektriskt och tack för att ni bidrog till Rolling Stones framgångar.

2. Tack Dylan och Rolling Stones för musiken.

Band mot varandra, så måste vi ha det, men någon tävling tycker jag det är orättvist att kalla det. Det är bara så det funkar i min blogg, mina åsikter uttrycks. Det var därför den startades. Det handlar ju om att locka läsare för att komma ikapp Blondinbella och hur många läsare lockar jag om jag skriver:

"Beatles var ett band på 60-talet som av många anses väldigt bra. Rolling Stones är ett annat band som enligt en relativt generell uppfattning var bra. Men man får tycka som man vill."