söndag 14 september 2008

Dylanfans är knasiga

Tittade in på ett Dylanforum jag inte hälsat på hos på väldigt länge, mest för att reda ut begreppen inför det stundande släppet av Tell Tale Signs. Då hittade jag en tråd där en smart kille kommit på att man kan ha en diskussion med bara Dylanstrofer. Det ska alltså föras en konversation och man får bara tala genom Dylancitat.

Tråden startades i slutet på februari och har nu 517 sidor. Japp, ni läste rätt, 10326 inlägg till dags dato.

Tror jag ska fortsätta hålla mig borta därifrån.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är lätt att bli blind.

Jag har en kommentar till dylancitaten/ urklipp ur sångtexter.

Jag brukar alltid börja med att läsa dagens dåliga låttext. Det är inga poeter du lägger upp hahaa.

Men när man sedan läser dylancitaten, och inte har någon melodi eller övrig text att para ihop det med, kan man faktist tycka att dylancitatet inte alltid är så vasst heller. Texten om Senor var kanske inte världens bästa.
Jag tvivlar inte på att bloggmästaren har en tankte bakom sina dylancitat, men som lekman i sammanhanget ser man inte alltid skönheten/det roliga i citaten.
(hoppas inte bloggmästaren tar detta som kritik, utan som en spontan tanke, som kan drabba vem som helst)

Nu kan det tyckas att jag kanske yrar i nattmössan, men det beror i så fall på att jag nyss vaknat...

Blind Willie

rikard sa...

Jag håller fullständigt med dig, fast det kan ju bero på att jag också nyss vaknat.

Texten behöver ofta sitt sammanhang och framförallt sin musik. Det är många Dylancitat som jag upptäcker att jag får stryka eftersom de helt tappar sitt sting, så att säga, då de plockas ur sammanhanget. Man lurar sig att en viss rad är väldigt bra och upptäcker först då man låter den stå för sig själv att det kanske var melodin, fraseringen, tillsammans med versen innan som gjorde den så bra.

Därför blir det ju egentligen bara en viss typ av citat som håller i sådana här situationer. D.v.s. enstaka rader/stycken som klarar sig på egen hand. Fast egentligen behöver ju inte det betyda att de är bättre än de texter som kräver sitt sammanhang, de har bara olika karaktärer.

Jag lovar leverera en riktigt punch-line åt dig imorgon!

Anonym sa...

jajamensan!
Dagens dylancitat var en riktig smocka!!!
Hur mycket han än vred och vände på ordningen, fick han hela tiden till det! Vackert!
Men vilken låt är detta?

Dagens usla text suger mycket. Är du säker på att den går så? Det låter som nån dålig textrad från Melinda Wrede eller Feven eller nån annan hiphopbrud.
Fabian behöver i vart fall inte känna sig träffad av hennes kommentar :)

Anonym sa...

Nu har jag lyssnat på Blind Willie Mc Tell igen. Den blir bara bättre och bättre. Nu kräver jag snart att bloggmästaren lägger upp ett klipp.

Bruce Springsteens Badlands eller Promised Land vore också på sin plats. Finns mängder av underbara klipp på moder-youtube.

Har förresten lämnat in min cykel hos mannen utanför ICA. Skall komma tillbaka i morgon och se om han har kunnat göra något med henne. Mannen som har butiken är för övrigt mycket stor och tung. Han ser ut som att han skulle dö av utmattning vilken sekund som helst. Han satt på bänken utanför och pratade med en gammal gubbe.

/Blind Willie

rikard sa...

Tålamod min vän! Jag är helt på din sida men sådana juveler som Blind Willie McTell måste det sparas lite på. Jag kan ju inte bränna allt krut på e och samma gång.

Hoppas han lyckas greja cykeln, jag har fullaste förtroende för honom!