måndag 15 september 2008

Nostalgisk hårdrock

Känns som jag fuskade lite med dagens urusla text. Att plocka något Manowar skrivit är ju nästan för enkelt. Fast det samma gäller väl ABBA, Per Gessle och Tomas Ledin, får försöka anstränga mig lite mer imorgon för att hitta någon undangömd pärla.

Metallica har släppt ett nytt album. För tio år sedan kretsade hela min musikvärld kring Metallica och ett nytt album från dessa herrar var det största som kunde hända. Men mycket har hänt sedan dess, mitt eget fokus har skiftat en aning och Metallica har ju självklart också förändrats en del. Inget ont i det även om jag helst minns dem som de en gång var och deras skivor kommer alltid ha en välsignad plats i skivhyllan.

Här kommer ett fantastiskt klipp, det är gamla fina bilder från 1985 och ett strålande framförande av Fade To Black från Ride The Lightning (1984). Till vänster står Cliff Burton med sin bas och yviga hårman, det går ju aldrig att låta bli att undra över hur Metallica sett ut med honom kvar i livet. Men mer om honom snart, årsdagen av hans bortgång närmar sig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Förträffligt att du plockar fram Metallica ur din lilla ask Rickard!!! Mycket kul att se. Dessvärre inte lika kul att höra, då ljudkvalitén på klippet är bland tidernas tio sämsta någonsin. Men låten är deras kanske bästa någonsin, bland många många många bra låtar. Du har säkert sett klippet flertalet gånger, men jag lägger upp det ändå, i fall att någon annan där ute inte sett det. Klippet är från en spelning i/utanför moskva 1991, då man spelade gratis för folket för att fira att en lång era var över. Betyg av blind Willie himself: 9,7/10

http://www.youtube.com/watch?v=QdxUhpfAC0M

Blind Willie