tisdag 16 september 2008

Cykelprofessorn

På bara några stenkasts avstånd från mitt hem har jag världens bästa cykelreparatör. Han är kraftigt överviktig, gammal, sliten och nergången på alla sett och vis. Aldrig mindre än fyra dagars vit skäggstubb och en häpnadsväckande stor och röd alkisnäsa. Hans cykelverkstad är en liten källarskrubb, stökig, oorganiserad med bröte överallt. Den ser ut ungefär som verkstaden i Galenskaparnas Macken, fast i cykelmiljö.

Men cyklar kan han! Det finns inte en cykelåkomma han inte kan diagnostisera. Dessutom är han helt otrolig snabb, billig och alltid trevlig på sitt eget lite buttra, aviga vis. Jag gick dit idag i tron att jag nu skulle behöva klara mig utan min kära cykel i minst en vecka och samtidigt behöva gräva ett stort hål i min plånbok...

(Jag) - Mitt bakhjul är skevt, jag behöver nytt hjul och nytt däck.

(Han) - Nä, det är bara däcket som behöver bytas, det har spruckit lite längs sidan och släppt här. Jag har nog ett nytt i rätt storlek här någonstans. Ska vi säga 200?

(Jag) - Låter bra, när blir den klar?

(Han) - Tja, vad är klockan... halv två... kan du komma tillbaka vid två?

Alltid samma sak.

(Jag) - Vevpartiet till pedalerna har gått av, går det att fixa?

(Han) - Tja, kan du hitta på något att göra i 20 minuter så kan du hämta den sen. Ska vi säga 150?

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag vill veta vad han finns och vad han heter. min cykel behöver lagas på 2 punkter
/Blind Willie

rikard sa...

Vad han heter vet jag inte, men han finns precis vid Ica Kvantum vid Munkebäcksmotet.

Står man på Icas parkering ser man hans lilla kyffe. Lilla Munkebäcksgatan tror jag gatan heter som går längs med parkeringen och lite längre bort på vägen kan man se en bänk utanför en liten trappa ner i hans verkstad och så en gammal sliten skylt där det står nåt om cyklar.

Det hittar du.

Anonym sa...

Gott!
Det tackar vi för.
Det var kul att se att det är fler som hänger här inne. Ölme känner man igen, men den där herr grytlapp/vante undrar jag vem det är...
Jag fick idag hem ett stort paket med skivor, beställda från CDON, innehållande 6 springsteenplattor, en dylanbox, och lite annat vuxengodis. Öppningsspåret på CD 3 i Dylanboxen är inget mindre än Blind Willie Mc Tell.

Om herr bloggmästare någon gång i brist på fantasi (hur vansinnit sjukt det än låter) blindt letar efter nån vacker låt att länka till, har jag ett litet tips...

http://www.youtube.com/watch?v=E8-eo_Czyhw&feature=related

ps. detta var första gången jag såg videon, visste inte ens att det fanns någon ds.

Blind Willie