fredag 19 september 2008

Bob Dylan said that

Om några timmar reser jag iväg till en liten, liten ort. Jag är inte säker på att de har internet där, hur som helst kommer inte jag kunna få tag på något så ni får stå ut med dagens två citat även imorgon. Men sedan lovar jag återkomma med Clapton som dålig textförfattare och Dylan får visa en ny sidan; efter dagens skämtare är det dags att visa honom som kärlekskrank poet av gammalt traditionellt slag. Det blir väl spännande!

Angående dagens citat så fick jag en kommentar angående de båda i ett äldre inlägg ("Dylanfans är knasiga"). Läsaren ifråga undrade ifall jag verkligen citerat Dagens urusla text rätt, "är du säker på att den går så?" Jag kan ju inte annat än avundas läsaren som tydligen missat detta hemska stycke dålig "musik" men tyvärr, det är precis så den går. Det är i stort sett låtens enda text och det upprepas ca 18 gånger upphöjt i tolv. Varsågod att kolla musikvideon på Youtube, men jag har varnat!

Vad det gäller Dylancitatet är det hämtat från en av Dylans mest uppskattade låtar under hans liveframträdanden 1964, Talkin' World War III Blues. Låten blev alltid en ren skrattfest där de olika raderna följdes av skrattsalvor och applåder, inte minst för att han ändrade texten lite lagom och alltid lika komiskt från ena konserten till nästa.

Dagens citat följs på orginalinspelningen av raden "Abraham Lincoln said that". Men publiken kunde aldrig vara säker på vilken tänkare/filosof/poet han påstod ha sagt dessa rader. "Karl Sandberg said that", "T.S. Elliott said that", "Robert Frost said that". Ibland kan man se honom stå och fundera någon takt extra, antingen för dramatisk effekt eller för att hinna fundera ut ett lämpligt namn.

Även raderna i dagens citat skiftar, snärjer in sig i varandra tills de tillslut blir rent nonsens. Orginalet av låten finns med på The Freewhelin' Bob Dylan (1963), en bra liveversion med en lyrisk publik hittar man på den officiella bootlegskivan Bob Dylan Live 1964 At Philharmonic Hall och på Youtyube kan man hitta ett par hyfsade klipp, bl.a. från hans framträdande på Newport Folk Festival 1964. Av någon anledning saknas ett stycke i mitten av klippet från Dont Look Back dokumentären som är upplagt på Youtube så att vi missar det allra roligaste stycket i låten och bara får höra applådåskorna som följer.

Men vi lär återkomma till låten fler gånger här i bloggen. För övrigt kan jag rekommendera att Dont Look Back köps in då det är en fantastisk musikdokumentär.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grillvanten klipper lugg och vässar pennan,

Clapton som dålig textförfattare, hmmm, är han en textförfattare? eller är han kanske något helt annat? jag är mer än redo,,,,,