lördag 20 september 2008

Jag mår så kalasbra ikväll

Det finns en liten bakgrundshistoria till dagens urusla text.

Jag har lyssnat på den här låten sen jag var liten, jag älskade den, tyckte den var så bra. Men så blir man lite äldre, lär sig engelska, lär sig uppfatta texter och reflektera över dem. Helt plötsligt kunde jag inte lyssna på låten längre. Texten i korthet:

Vers 1: Hon undrar vad hon ska ha på sig, hon sminkar sig, kammar sig och undrar hur hon ser ut. Hon ser underbar ut ikväll.

Vers 2: Vi går till en fest, alla tycker hon är jättevacker. Hon undrar hur jag mår. Jag mår underbart ikväll.

Vers 3: Det är dags att gå hem och jag har ont i huvudet. Jag ger henne bilnycklarna och hon hjälper mig till sängs. Och medan jag släcker säger jag, "du var underbar ikväll".

Det kan låta som att jag raljerar, som att jag förkortar, förenklar och ni säger säkert "Äsch, alla texter låter ju sådär om man överdriver och sammanfattar klumpigt". Men nej, det är ingen klumpig sammanfattning, det är precis vad som sägs utan ett uns av poetisk, versifierad touch.

Synd är det ju för det är en sådan fin låt i övrigt, hade vart bättre ifall han bara sjunigt innehållsförteckningen på något glasspaket eller instruktionsboken till sin kasettbandspelare.

Så, bring it on Grillvante!

5 kommentarer:

S.J. sa...

Ja, du har verkligen hittat en av rockhistoriens sämsta texter men också en av de vackraste balladerna. I det här fallet också en av de grymmaste vokalsolona. Katie Kissoon gör den här inspeningen ändå värd att lyssna på.

Det finns ett annat klipp, samma låt, samma Clapton(fast nu nyklippt), samma Kisson (fast ännu bättre tycker jag)

http://www.youtube.com/watch?v=6i1fdc0cWV0&feature=related

Anonym sa...

Tänk om någon läser idolvind,s blogg och tror att detta är Eric Clapton.
Det känns lite som att plocka ut en svaghet hos Wang Hao, visa den på nätet och säga; Se här vad löjligt grabben kan ju inte spela!

Vi kan även lyssna på Idolvinds favorit Bob’s Blowin' In The Wind. I det poetiskt laddade rummet kopplar vi armar, tittar mot skyn och tänker; Så är det ju!
Den kan idag på sin höjd tilltala Kyrkans ungdoms yngre medlemmar.

Översätt vilken poptext som helst och ni får samma resultat och Eric Clapton är inget undantag här, vilket Idolvind så orättvist visar. Vad Clapton gjorde de andra förtifyra åren kan vi ta någon annan gång.

Eller Nu!
I rättvisans namn en gitarr som säger mer än tusen ord, lägg ut! LÄGG UT!

http://www.youtube.com/watch?v=VukiMyI45sA

Lyssna i slutet av detta klipp (HERREJISSESJÖSSESYEAH).

http://www.youtube.com/watch?v=VnjSQGKuarM&feature=related

rikard sa...

Jag vet inte varför Grillvante blir så stingslig. För det första är ju inte Dagens urusla text översatt utan presenterad på orginalspråk, den är lika urusel ändå.

För det andra tar han inte texten i försvar så att tydligen är vi överens om att den inte är något mästerverk.

Att den skulle vara sämre än någon annan poptext vill jag inte påstå, den är bara lika dålig som många andra och det är ju det som är syftet med Dagens urusla text. Att uppmärksamma alla texter som textförfattarna trodde de skulle komma undan med eller som helt enkelt är för dåliga.

Det får absolut inte ses som något påhopp på Clapton bara på hans text i just den här specifika låten. I rättvisans namn har jag redan planerat för Dylans framträdande under rubriken Dagens urusla text.

Och den där jämförelsen med Wang Hao begriper jag inte alls. Svaghet och Wang Hao, vadå?

Anonym sa...

Argumenten haglar åt alla håll från grillvanten, som egentligen inte stingslig, bara i ständig motvals.

Jag förstår fortfarande inte varför en text från ett sammanhang skall läsas utan varken toner eller rytm som kanske mer beskriver känslan än vad texten gör.

Orden är med som en hjälp i klangfärgen och behöver inte analyseras något vidare. Det finns bara ett fåtal som kan gå iland med båda delarna och Dylan är väl en av dem. Men allt för ofta blir musiken lidande.

Yes, utan sitt sammanhang är det mycket riktigt en usel text.

rikard sa...

Japp, dessa åsikter har tidigare uttrckts av mig och Blinde Willie i en diskussion under rubriken "Dylanfans är knasiga". Hittas lätt i bloggens högerspalt med alla tidigare rubriker.