fredag 4 december 2009

"Han rökte röda Commerce utan"

Jag har tänkt mycket på Främling Överallt på sistone. Lyssnat på den mycket också. Thåström har berättat att den "var otroligt svår". Att den berörde ett ämne som man inte kunnat tala om i hans familj och att den "legat jättelänge och bara väntat på att komma ut."

Så ringde han sin bror och sa; "Nu har jag skrivit en låt om farsan".

På sätt och vis är det synd att Thåström bara bjuder på en intervju vart tionde år ungefär. För när han bjuder på sådan information ges det nya perspektiv. Helt plötsligt framstår det banbrytande långa, kvalfyllda introt till Främling Överallt vara en slags symbol för den vånda som föregick låtens födelse. Och det är först när våndan, när de hamrande trummorna och tangentera och de mullrande och kvidande strängarna lagt sig, det är först då orden kommer fram.

Och när orden väl kommer är det med en briljans som tar Thåström till en nivå som han sällan vistats på tidigare. Redan i första raden svingar han trollspöet då han med bara några få, vaga ord kastar oss rakt in i sina barndomsminnen:

"Han rökte röda Commerce utan"

Ett egentligen simpelt personligt minne av vad fadern rökte och så det där "utan". Utan filter förmodar jag i all min cigarettokunskap men förkortningen blir som en tagen formulering, det låter inte som berättarens egna ord. Det låter snarare som något ett barn fått memorerat efter att gång efter annan fått springa ett ärende till tobaksaffären på hörnet och på tå tittat över kassan och sagt "röda Commerce utan" för det var vad pappa sa. Direkt är vi där, i Thåströms barndom, det är nästan som ett trolleritrick. Fast mycket bättre.

Det är en av Thåströms favoritlåtar som han alltid spelar live. Det är en av mina absoluta Thåströmfavoriter. Och har någon mer än jag tänkt på förekomsten av begreppet "långtbort" såväl här som i en senare låt och dess eventuella innebörd?

3 kommentarer:

Benke Bus sa...

Klockrent inlägg och perfekt video. Går det att komma längre från det tillrättalagda Idol än armflaxandet i det brutala introt?

Jag hade inte riktigt reflekterat över betydelsen av termen "långtbort" i Främling överallt. I låten "långtbort" känns det mer påträngande och direkt när han sjunger "min elektricitet är snart slut..."

rikard sa...

Idolerna får ju tydligen träna på och gå kurser i hur de ska röra sig och vilka gester och miner de ska använda på scen. Snart kanske Thåström finns med på en instruktionsvideo...

Jag tror inte det finns någon direkt medveten koppling från thåströms sida mellan långtbort-begreppen. Jag ser det i alla fall som att de båda har sin egna mening. Men det ger ett kusligt perspektiv på Främling Överallt om det jämförs med det senare långtbortbegreppet.

Martin sa...

väldigt fint skrivet! jag älskar visserligen thåström, men ändå.