onsdag 16 december 2009

"Det måste vara radion"

Under delar av eftermiddagen och kvällen har jag alltså tagit del av sändningarna från Musikhjälpen där det bara spelas önskelåtar, ett urval av vad som hörts:

Bruce Springsteen - Thunder Road
Frank Zappa - Joe's Garage
Black Sabbath - War Pigs
Led Zeppelin - Stairway to Heaven
Eric Clapton - Layla (unplugged)
Thåström - Fanfanfan
Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness
Sisters of Mercy - Lucretia (My Reflection)
Beatles - Let it Be
Håkan Hellström - Känn ingen sorg för mig Göteborg (såklart)

Alltså, om folk vill höra denna typ av musik (läs riktig musik), varför spelas den då aldrig på radion i vanliga fall? Varför hör man bara skivbolagens marionetter som typ Idol-Ola? Är radiobranchen så genomkorrumperad att vad lyssnaren vill höra är helt oväsentligt? Köper de stora offensiva skivbolagen upp all radiotid?

De gånger jag lyssnar på radio begränsar sig till de fall då jag tvingas åka bil med obehagligt folk som inte vill lyssna på min musik. Men hade det spelats sådant här i vanliga fall hade jag varit en flitig radiolyssnare. Till och med en låt som Erasures Always är ju en trevlig nostalgisk upplevelse som jag aldrig skulle lyssnat på annars. Nu ska jag försöka få in en Dylan i Musikhjälpen, Mississippi... har jag bestämt mig för tror jag.

3 kommentarer:

Agaton sa...

Ett utmärkt tillfälle att få fler att få upp ögonen för Ossler. Kan man önska ett helt album?

rikard sa...

Det gäller nog bara att skänka tillräckligt med pengar. Han som önskade Joe's Garage betalade 3750:- kronor för att få höra lite Zappa. Låtönskningsmottagaren kom springande in i studion.

Men du har rätt, utmärkt läge för Ossler att göra sin stora offentliga entré. Jag ska nog försöka få in lite Svartvattenfeber i glasburen...

PaulaS sa...

Det slog mig idag också när jag lyssnade på P3 i bilen - den dagen en sådan radiokanal kommer är jag dess största fan.