måndag 14 december 2009

Samvetskval

Som en sten i skon har det dåliga samvetet legat och skavt under dagen. Den där käftsmällen är ju ett hot mot demokratin. "Jaha", svarar min ungdomliga sida, "Berlusconi är ju ett hot mot demokratin". Så har det hållt på. Men jag vill understryka att jag egentlingen inte är någon förespråkare av våldsutövningar. Jag tror mer på hån, förlöjligande och till viss del motargument. Men hur argumenterar man med en idiot?

Jag kan också stilla mitt konfliktdrabbade samvete med att påminna mig om att de finns de som är betydligt värre. Idioter på riktigt. Så här skrev den moderata politikern Marie Lennerljung för drygt två år sedan:

”Palmes död är en obetydlig parantes i världshistorien, och i Sverige är det väl bara sossar som sörjer den inbilske typen. Jag själv rökte cigarr i glädjeyra 1/3 -86 för att fira att Sverige befriats från sin kommunistdiktator.”

Återigen blossar ungdomligheten upp inom mig. Det känns lite för milt att bara håna och förlöjliga en sådan äcklig sörja till människa, samtidigt har jag lärt mig att man inte får slå gamla tanter, hur vidriga de än är. Vapenvilan kollapsar och konflikten i mitt inre blossar upp igen.

Men nu skiter vi i äckliga tanter och demokratimanipulerande miljardärer, nu börjar slutspelet i JVM!

Inga kommentarer: