torsdag 10 december 2009

En glimt av civilisation

Trots Hampus Söderlunds mycket imponerande seger över Koki Niwa blev det förlust mot japanerna. Mattias Karlsson föll i den sista matchen i skilje mot samme Niwa och hade tidigare förlorat mot Jin Ueda 1-3. Översjö som har öppnat svagt och åkte på en förlust i mötet mot Chile förlorade i tre raka mot Kaito Fujimoto.

Nu blir svenskarna tvåa och förmodligen blir det Kina eller Sydkorea direkt i kvarten. Med lite tur lottas vi mot tyskarna som tagit över Taiwans seedning efter en 3-0 vinst lagen emellan, men sån tur lär vi inte ha.

Kvar att möta i gruppen är Brasilien. Ett land som för övrigt imponerat genom att döma en 22-årig svensk knarksmugglerska till tre års samhällstjänst där hon ska hjälpa till på ett behandlingshem för narkomaner. Dessutom ska hon infinna sig på biblioteket varje dag mellan 14-17 för att studera Harry Martinssons Aniara och Selma Lagerlöfs Troll och Människor, en studie som ska resultera i ett arbete och redovisas för domstolens domare.

Medan amerikanarna experimenterar med nya sätt att avrätta sina fångar och svenskarna allt mer fördömer allt osvenskt experimenterar brasilianarna med konstruktiva straffmetoder och imponerar dessutom med sin litterära bevandring och respekt för avlägsna kulturer. Det är väldigt glädjande att få se civilisationen glimta till som en ljusreflexion i en vågkrusning i barbariets djupa svarta vatten.

2 kommentarer:

Sjatov sa...

Något osäker var inlägget passar men jag skiver här ändå.

Lade märke till att Soulsavers utmärkta cover av Will Oldhams "You will miss me when I burn" även fångat bloggens intresse.

Dock är jag själv mer svag för deras tolkning av en av mina husgudar, nämligen Gene Clark och hans mytomspunna "Some Misunderstanding"

rikard sa...

Lustigt att du skulle nämna den för just "Some Misunderstanding" är min senaste favorit på Soulsavers utmärkta album.

Jag får ta en närmare titt på Gene Clark. Jag känner att jag ligger lite efter på många områden, kanske p.g.a. att jag ägnade flera år åt hårdrockens mer extrema avarter. Så det är tur att jag har bildade läsare.

Säg till ifall du någon gång behöver veta vilka album som är Vaders främsta eller ifall Morbid Angel var som bäst för eller efter David Vincents frånfälle så ska jag återgälda tjänsten.