fredag 1 maj 2009

Kvartsspekuleringar

En hektisk helg medförde idag att jag missade nöjet att få följa VM-matcherna via ITTF:s liverapportering. Vad värre är att jag på både lördag och söndag missar Eurosports livesändingar från pingis VM. Det kan ju ses med en smula ironi att jag skaffat en digitalbox och massa kanaler jag aldrig tittar på bara för att få ha Eurosport som sänder snooker och pingis. Och så när VM i de båda sporterna sänds, är jag inte hemma.

Pingisdrabbningarna i Yokohama fortsatte hur som helst att underhålla trots att jag inte satt och följde varje krusning i internetrapporteringen. En summering av mitt 1/8-dels tips visar att det blev 11 av 16 rätt. Ingen vidare utdelning. Men det hade inte spelat något roll om jag fått hundra försök till, jag hade inte tippat Gionis eller Matsudaira i 1/8-del ändå.

Jag är dock inte smart nog att ge upp, istället ger jag mig på att tippa hur kvartsfinalerna kommer att se ut. Så här ser åttondelsfinalerna ut, mina vinnare är markerade med fet stil.

Wang Hao (CHN)
Jiang Tianyi (HKG)

Kaii Yoshida (JPN)
Kim Jung Hoon (KOR)

Panagiotis Gionis (GRE)
Michael Maze (DEN)

Dmitrij Ovthcarov (GER)
Ma Long (CHN)

Wang Liqin (CHN)
Tang Peng (HKG)

Jun Mizutani (JPN)
Chen Qi (CHN)

Joo Se Hyuk (KOR)
Cheung Yuk (HKG)

Kenta Matsudaira (JPN)
Ma Lin (CHN)

Jag vill tippa Kenta så mycket att det gör ont, men att han ska slå Ma Lin känns bara overkligt. Dessutom är jag darrig efter att ha tippat Mizutani mot Chen Qi. Den chansen känns också extremt liten, men har man manövrerat ut självaste Jörgen Persson med 4-0 ska man inte underskattas. Japan måste vara toknöjda med att ha tre spelare bland de 16 sista. Och då var ändå deras mest meriterade och näst högst rankade spelare Kan Yo, en stor besvikelse.

Kanske är det dumt av mig att inte tro på Kim Jung Hoon mot Kaii Yoshida, Kim har ju trots allt stått för bedriften att besegra en kines. Något som annars bara kineser brukar lyckas med. Men jag har sagt det förut, Zhang Chao skrämmer mig inte på samma sätt som de andra kineserna. Vinsten med 13-11 i skilje imponerar stort men nu i nästa match har han hela Japan emot sig.

Att Maze får Gionis i en 1/8-del i VM känns som en osedvanlig kalaslottning. Och det säger jag inte bara av avundsjuka för att vårt lilla gemytliga grannland än en gång överglänser oss på ett VM.

Inga kommentarer: