torsdag 28 maj 2009

Overkligt

Nu när pingissäsongen är mer eller mindre över och det inte blir så mycket pingisbloggande här på Idiotvind tänkte jag lägga upp en gammal favorit som kan hålla pingisinspirationen vid liv tills det börjar på allvar igen.

Det är en gammal samling av Jörgen Perssons allra värsta backhandslag. Ett klipp där kobran hugger gång på gång helt enkelt, alltid med samma dödliga utfall.

Jag vet inte vad jag gillar bäst. De besinningslösa backhand-hoppsmasharna i lägen där alla andra pingisspelare skulle valt att spela forehand. Eller de overkliga ett-jättelångt-kliv-backhandattackerna som ingen annan än Jörgen överhuvudtaget skulle komma på att försöka med, än mindre ha kapaciteten att lyckas med.

Jag gillar nog de långa kliven bäst, som t.ex. sista bollen i klippet. Det är mer realistiskt att tro på enhörningar, fauner och ett militärt fritagande av Dawit Isaak än att det går att lyckas med något sådant.

4 kommentarer:

Benke Bus sa...

Det är coolt med bra backhand. Alla kan lära sig nöta monotona stenhårda forehandloopar från hörn till hörn... men att koppla om kroppen, ställa in "backhandfötter" och sen bara piska iväg armen i en snärtig backhandsmash kräver andra färdigheter.

Agaton sa...

Vilken fantastiskt bra låt det är också, en sån låt som man aldrig tröttnar på…

Kvarnen sa...

Även om Perssons backhand är helt fantastisk måste jag säga att det bästa med hela klippet är vevossningen från bänken efter 1.03. Har för mig att just denna ossning varit uppe för granskning även vid tidigare tillfälle?

rikard sa...

Jepp, helt riktigt Kvarnen, Thumströms vevossning har nämnts tidigare på bloggen och stjäl faktiskt en hel del av strålkastarljuset som är menat att falla på Jörgen. Pingishistoriens snyggaste ossning?

Angående musiken så tror jag att klippen är tagna från DVD-filmen "Table Tennis - beyond your imagination" som består av drygt 100 minuter pingis - allt tonsatt till den där musiken. Så om ett par minuter kändes påfrestande...