måndag 18 maj 2009

"and the fourth part of the day's already gone"

Herrarnas omklädningsrum på Skatås utmärkta motionscentral har en liten uteplats. En inhägnad kaklad yta med en liten kall pool och en samling solstolar. I en av dessa stolar sjönk jag idag ner helt utmattad och mådde så bra som det bara var möjligt. Jag lät Dylans mästerliga I Feel A Change Comin' On från senaste plattan snurra fyra varv i öronen innan jag förmådde resa på mig igen.

Det enda som störde lite var farbröderna som lika ogenerat som vanligt klampade omkring iklädda inget annat än sin stolthet. Det svettades i bastun och frustades i den kalla poolen. Det dallrade om bekvämlighetsmagarna och dinglade i de extarna manliga organen. Jag kände mig lite udda och utanför i all min påkläddhet.

Men jag hade en korpmatch att ladda inför och energinivån behövde höja sig många snäpp innan jag var redo för att snöra på mig fotbollsskorna, så inga svettiga, mogna manskroppar i all sin prakt och inga känslor av utanförskap kunde jaga mig ur stolen.

Hur som helst, vad jag egentligen vill ha sagt, är att I Feel A Change Comin' On är en fullständigt tokbra låt. En Dylan-fullpoängare. Den påminner faktiskt om självaste Mississippi med sin avslappnade evighetsrytm som oförtrutet maler på medan orden och fraserna bara rinner ur Dylans vassa strupe.

Inga kommentarer: