torsdag 14 maj 2009

Deja vu om pirater, vargar och båtar

Idag fick jag hem ett röstkort inför EU-valet. Det ska bli spännande. Jag brukar, särskilt när min statsvetenskapligt examinerade bror är i närheten, kalla Sverige för en skendemokrati. Då blir han lite buttrare än vanligt. På sistone tycker jag att verkligheten närmat sig mitt påstående allt mer och då syftar jag framförallt på den omdiskuterade Ipred-lagen.

Ur mitt perspektiv ser jag en "demokratiskt" styrd stat som drivit genom nya lagar totalt utan folklig förankring. Istället har de lyssnat till kapitalet. På skivbolagen och bokförlagen med sin miljardindustri. På Per Gessle och Bert Karlsson. Och med kapitalet vid sin sida ger sig nu staten ut på jakt efter den lille medborgaren, efter varenda Svensson och Johansson i vårt land. Allt för att försvara företagens kapital.

Man skulle kunna säga att; sida vid sida, tillsammans hjälps dom åt. Staten och kapitalet sitter i samma båt. Eller för att använda en annan liknelse så skulle man kunna säga att staten och kapitalet tillsammans stryker fram, två vargar fromma som lamm.

Var i hela fridens namn har jag hört det förut?

Hur som helst tänker jag ändå gå och lägga den där papperslappen i lådan. Eller kanske just därför. Det dröjer ju trots allt ett par år innan vi får nästa chans att utöva vårt starka folkliga inflytande genom att lägga nästa papperslapp i lådan.

1 kommentar:

Kindblom sa...

Inte alla lagar blir odödliggjorda i sånger.
http://www.youtube.com/watch?v=JCzEdcjKbrc&feature=related