fredag 22 maj 2009

Fru Fortuna

Med ett visst mått av intresse följde jag förra årets upplaga av Idol, trots att det å det grövsta stred mot mina principer. Och jag är faktiskt en mycket principfast person. Hur som helst läste jag nu att en av deltagarna från förra året, Alice, nu fått ett skivkontrakt och snart debuterar med singeln Lady Luck.

Det fick mig att tänka på Ol' 55 från Tom Waits debutskiva.

"And now the sun's coming up
I'm riding with Lady Luck"

Undra om Alices låt har någon koppling till det fina stycket musik? Eagles var tydligen bandet som gjorde Toms Ol' 55 riktigt känd. Bortsett från Hotel California är min enda relationen till Eagles att en taxichaufför i den briljanta filmen Big Lebowski lyssnar på dem och kastar ut "The Dude" när han ber chauffören stänga av. Eftersom inte "The Dude", spelad av den enastående Jeff Bridges, gillar Eagles har jag aldrig sett någon anledning till att jag skulle göra det.

Jag har i alla fall kollat upp deras version på Youtube och man blir ju lite lätt upprörd. Vad var det de tyckte att de hade att tillföra Toms orginalversion? Och varför blev Eagles utspädda, mesiga version mer populär än Toms okonstlade, genuina, tidlösa version?

Orginalet.

2 kommentarer:

Kinski sa...

"MARK IT ZERO"

Håller med, fullständigt underbar film.

Tar ett avbrott ifrån födelsebarnet Moz, och sätter på Midnight Choirs fina hyllning till Jeff Bridges.

Ha en trevlig kväll!

rikard sa...

Jag lyssnade precis till Jeff Bridges framförd av Midnight Choir.

Lysande.