tisdag 19 maj 2009

"Iiiiiiidiot wind, blowing like a circle around my skull"

Fascinerande mycket skräp finns dagligen att läsa på Aftonbladets hemsida. Idag såg jag bland annat en rubrik som löd "Per Elofsson blev stoppad med ogiltigt pass". Rubriken följdes av det dramatiska citatet från Per själv: "måste skaffa nytt". Oj, oj, oj, det här måste jag bara läsa. Har Per Elofssons pass gått ut!?

Men det som är ännu mer skrämmande är att skräpet bara blir värre då läsarna tillåts interagera och delta i nättidningen. I samband med upptäckten att ett gammalt skelett är en tydlig länk mellan apan och människan ordnades en omröstning om hur många läsare som tror på evolutionsteorin. Just nu har drygt 26 000 röstat och strax över 16% påstår att de inte tror på evolutionen.

Hur är det möjligt? Lika sjukt är att artikeln leder till en gigantisk diskussion bland läsarna, i skrivande stund har artikeln 272 kommentarer, var av många förnekar och förlöjligar evolutionsteorin. En läsare menar att en massa resurser och tid kunde sparas om man la ner forskningen och läste Första Moseboken istället. En annan menar att allt måste ha sin skapare och tar ett belysande exempel "hittar vi en rolexklocka i naturen tror vi ju inte att den kommit till av en slump under miljontals år".

Det är ett sabla daltande med alla religiösa former. All form av religion ska respekteras och alla ska få tro vad dom vill. Och visst, så länge religionen används för att förklara de stora mysterierna så protesterar jag inte. Men då mång-mångårig, världsomfattande vetenskaplig forskning förkastas till förmån för vad som sägs i en tvåtusen år gammal bok. Då har allt sunt förnuft sprungit så vansinnigt vilse ute på den karga tokstäppen så då är det faktiskt dags att plocka fram de där vita tröjorna med långa armar.

Samtidigt finns det faktiskt många religiösa individer som besitter minst lika mycket förnuft som jag eller ännu mer (och jag har massor), dom får ju inte blandas ihop med dessa babblande dårgökar.

5 kommentarer:

Kindblom sa...

Vissa av mina religiösa (nåja) släktingar är på korståg mot mina barn. De har för avsikt att muta dem med gåvor om de går med på att konfirmera sig. Jag protesterar inte men för att neutralisera mutan har jag deklarerat att mina barn kommer att få motsvarande gåvor av mig om de inte konfirmerar sig. Detta visar sig uppfattas som mycket provocerande av mina religiösa (nåja) släktingar. De menar att jag försöker hindra dem från att göra ett eget val. Min argumentation för att det i själva verket är tvärtom verkar endast göra dem än mer provocerade. Fortsättning följer.

rikard sa...

Intressant.

I mina ögon ett exemplariskt föräldraskap där lockelser av materialistisk art balanseras för att barnen ska kunna fatta ett självständigt beslut.

Det hade inte blivit mycket kvar av religionens dummare avarter ifall alla tilläts tänka självständigt.

Anonym sa...

Måste givetvis citera Norman Mailer här.

"Gud är en lyx som jag inte tillåter mig"

Sjatov

rikard sa...

Ah, snyggt.

Tack Sjatov, du har en förmåga att knyta ihop mina inlägg på ett så fint sätt.

F.d. Förakt sa...

word!

/Lyxfia