tisdag 26 maj 2009

På fablernas månskenscafé

Eftersom jag och mina läsare fallit ner i gamla minnen med hjälp av Blå Himlen Blues tycker jag det är fullt legitimt att lägga upp ytterligare en version av låten. Särskilt med tanke på att studioversionen från förra inlägget inte når upp i samma skyhöga nivå som liveversionerna.

Den bästa verisonen, enligt mig, finns på Imperiets officiella liveskivan "2:a augusti" som jag tycker alla svenskar borde ha. Den borde följa med automatiskt i samband med födseln och istället för ett dop borde alla nyfödda barn gå igenom en ceremoni där de får sin "2: augusti". Och så kan släkten tillsammans lyssna genom skivan från inledande Du ska va' president till den sanslösa avslutningen med The Doors-covern Roadhouse Blues.

Tyvärr verkar inget från "2:a augusti" finnas uppladdat på youtube (?!). Jag får helt enkelt ta tag i det någon dag och åtminstone få upp några skärvor av mästerverket här på bloggen. Men nu får det duga med en version från ANC-galan 1985. Den är inte så pjåkig den heller.

Inga kommentarer: