torsdag 13 november 2008

Vägarbeten?

Alltså, en bloggkonkurrent tog upp frågan för ett litet tag sedan. Nu måste jag också undra. På min väg mellan hemmet och universitetet, en cykelresa på ca 12-13 minuter passerar jag 8 vägarbeten som mer eller mindre påverkar min resa. Vad är grejen med alla dessa vägarbeten?

Jag har en teori:

Det militärindustriella begreppet är ju ett känt begrepp som handlar om hur beroende samhällen och hela nationer är av den enorma militära industrin och vilken makt den därför har. USA är ju det bästa exemplet. I dåliga tider ser de till att starta ett litet krig och sätter på så sätt fart på den inhemska industrin då vapenföretag som t.ex. Lockheed Martin med mångmiljard-belopp i omsättning får mycket att göra. Arbetslösheten minskar, investeringarna ökar, börserna stiger, den nationella andan stiger osv.

Ingen har ju förfinat denna konst och använt den så effektivt som Bushadministrationen. Med tanke på att landet har ett budgetunderskott på ca 450 miljarder dollar för budgetåret 2008 och en statsskuld som nu passerat 10 biljoner dollar så kan man ju bara föreställa sig hur illa det gått annars.

Min teori är att Sverige använder vägarbeten på samma sätt som USA använder krigsekonomin. I dåliga tider putsar vi till vägarna lite extra, gräver ner några kablar och byter ut någon bro vilket kräver massor med folk som annars skulle gå arbetslösa och därför inte ha någon lön att spendera och på så sätt hålla marknadens hjul i snurrning. Nu när vi gått in i en verklig låpgkonjunktur har jag hört lösa rykten om att ett jättelångt lakritssnöre ska grävas ner längs hela E20.

Jag vill understryka att jag som vanligt, då det gäller politik, inte tar någon som helst ställning. Jag är neutral. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra. En stat tar sig ur krisen genom att bygga, skapa och förbättra en annan stat tar sig ur krisen genom att bringa död och förstörelse. Alla väljer vad de tycker fungerar bäst.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men dagens vägarbeten är knappast en funktion av den nutida finanskrisen och tillhörande lågkonjunktur. Sverige är ett mycket långsamt land där beslut måste gå genoom flera instanser innan de kan drivas igenom. Dagens vägarbeten låg troligen på planeringsstadiet medan vi fortfarande svävade lyckligt i en högkonjunktursbubbla.

Anonym sa...

Jag tror att dagens vägarbete låg på planeringstadiet redan runt boktryckarkonstens intåg i Sverige.

Sen uppskattar jag idiotvinds teori, framförallt det om:

"Nu när vi gått in i en verklig låpgkonjunktur har jag hört lösa rykten om att ett jättelångt lakritssnöre ska grävas ner längs hela E20."

rikard sa...

Kan hålla med om att min teori haltar en aning med tanke på att dagens vägarbeten redan pågick innan finanskrisen.

Det kan ju dock vara så att Vägverket (som alltså spelar en mycket större roll för att stabilisera Sveriges ekonomi än Riksbanken) är väldigt förutseende.

Eller så har vi ännu inte sett resultatet av finanskrisens konsekvenser på våra vägarbeten. De åtta längs min cykelväg kanske snart fördubblats... och så då det där omnämnda långa lakritssnöret.