tisdag 11 november 2008

2000-talets helgon

Det finns väl en förutfattad mening att forskare är ett märkligt, avigt släkte som ägnar dagarna åt att sitta på sin kammare och grubbla. Men nu skulle jag vilja påstå att de tvärtom kanske är den vänligaste och mest hjälpsamma yrkeskår vi har här i landet.

I mitt sökande efter källmaterial för min uppsats hittade jag via en sökning i en stor internationell databas en sammanfattning av en undersökning som verkade vara precis vad jag behövde. Men trots idoga försök lyckades jag inte hitta rapporten i sin helhet.

Därför letade jag upp författarnas mailadresser via det universitet de skrivit för. Jag skickade iväg ett mail där jag förklarade att jag var student letade material till min uppsats och ville få tag på deras artikel. "Hur kan jag få tag på er artikel?" För säkerhets skulle skickade jag mailet till båda två, det ökar ju chanserna tänkte jag.

Nu vet jag ju att forskare är ett upptaget släkte. Ofta är de på resande fot, de skriver böcker, recenserar andras böcker och rapporter, har fullt upp med sina projekt och ska samtidigt hinna ge föreläsningar på diverse universitet. Men det skadar ju inte att fråga, tänkte jag.

Klockan var 12:28 då mailet lämnade min dator. 12:57 svarade den ena av författarna. "Här kommer en kopia i PDF-format". Sen gav han ett par tips och avslutade med "Lycka till, och skicka gärna ditt slutresultat".

13:13 svarade den andre författaren. "Tack för ditt intresse i min forskning. Bifogar artikeln i Pdf-fil." Blott 45 minuter efter mitt mail skickats hade jag helt gratis fått två kopior på deras forkningsrapport samt tips och lyckönskningar ut över det, de uttryckte t.o.m. intresse för min uppsats.

Säg mig nu, vilken annan yrkeskår visar upp en lika generös, varm och hjälpsam attityd?

Inga kommentarer: