söndag 23 november 2008

Målet uppnått eller förlorat?

Nu orkar jag inte leta urusla citat längre. Jag tycker jag gjort min poäng väldigt tydlig, det finns väldigt mycket urusla texter i musikvärlden. Mina favoriter är de som är skrivna av kända artister som haft stora framgångar med sina låtar där de urusla raderna smugit med mer eller mindre oupptäckta eller bara är en accepterad inventarie.

Fast ibland behövs det ingen världsstjärna eller folkkär svärmorsdröm för att göra det riktigt uruselt. Min favorit kanske trots allt ändå är Martin Svenssons Fiskar som Viskar och bortsett från hans urusla text, vem minns egentligen honom?

"Vi är som fåglar, fåglar som frågar
Vad ska vi göra?
Varför ska vi tänka?
Vi behöver bara sjunga "la lala lala lala"

Vi är som blommor, blommor som blommar
Vi är som svanar, svanar som talar
Vi är som ålar, ålar som vrålar
Vi är som fiskar, fiskar som viskar"

Mer uruselt blir det ju inte. Men det som gör att man tappar modet att fortsätta är alla urusla texter som bara är så intetsägande, ordbajsande, klichéstaplande, meningslöst urusla. De går inte att citera så de kommer undan och jag kan inte leva med det. Nyss satt jag och läste texten till The Poodles & E-Types bidrag till förra årets Melodifestival:

"Here tonight
I show you what I believe in
And all the good in life you know
I want it all
I'm gonna sing my song
And no matter who's listening
So I will make my bow and then
I give it all

'Cause you're making me free
In the line of fire
And I stood the test of time
I walked the line
'Cause you're making me see
You take me higher
I am on my way tonight
I let it shine"

Någon som förstår någonting? Säger detta er något överhuvutaget? Det är så förbannat sabla uruselt, jag blir vansinnig! Jag vet inte om uppdraget är slutfört eller om jag ger upp men nu orkar jag inte mer.

Inga kommentarer: