onsdag 19 november 2008

Duellen 3

Nu är det dags för Mäster Dylan att ge sig in i sin första duell, pallar han för favorittrycket?

Det är Jo Stafford, en klassisk sångerska som slog igenom redan på 30-talet och som var en av efterkrigstidens mest populära sångerskor som står för motståndet. Det ska sägas att den ursprungliga versionen av låten spelades in av Sue Thompson men eftersom den inte gått att få tag på och eftersom Jo Staffords version blev den mest populära då den släpptes 1952 duger den minst lika bra.

Dylan är allmänt erkänd som en av världens mest bevandrade människor när det gäller gammal, i första hand, amerikansk musik. Han hyser en enorm kunskap och kärlek för de förenta staternas musikhistoria och han har bl.a. ett eget radioprogram där han blåser dammet av gamla, sedan länge glömda låtar. När han själv tar sig an dessa låtar går det inte att ta miste på respekten och tillgivenheten. Låten spelades in som filmmusik till Natural Born Killers

Jo Stafford (1952)


Bob Dylan (1994)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja i det här fallet vinner ju Dylan lätt tycker jag. Han är svår att få grepp om. Ena stunden briljant, i nästa katastrofalt dålig. Men det är alltid trevligt att få nya bilder hela tiden.

Kanske kunde den här låten fungera som ett preludium under inbollningen på PPK hösttävling?

rikard sa...

Idén är så bra att jag får rysningar. Jag ska se vad jag kan göra, men det finns en del Dylanmotståndare sekretariatet...

Anonym sa...

Jag vet iaf två som gärna hör Dylan i sekretariatet på lördag morgon