torsdag 27 november 2008

Gravskiva?

Musikjournalisten Jonathan Wingate har sagt att alla som plockat upp en akustisk gitarr lyssnat på Dylans Blood on the Tracks. Jag tog det som ett bildligt, lite överdrivet uttryck men efter att ha sökt på Youtube efter You’re gonna make me lonesome when you go (se klippet nedan) som är med på Blood on the Tracks så får jag ändra uppfattning. Jag hittade minst 30 ”amatörcovers” på låten och det var ju bara de som valt att lägga ut sitt försök på Youtube. Jag letade därför efter den vida mer allmänt populära Tangled up in Blue - hundratals covers. Så han hade nog rätt, Mr Wingate.

Han sa också en annan sak om Blood on the Tracks: ”This album is the album you would take to your grave”. Jag trodde det också var bildspråk. Nu ska jag upp till Östra Kyrkogården med en spade och en kofot…

Inga kommentarer: