fredag 21 november 2008

Utbud och efterfrågan

Vad är det egentligen som avgör vilka CD-skivor som trycks, hur många ex de trycks i, ifall de ska importeras till Sverige osv.? Kan det verkligen vara efterfrågan som styr det? Det verkar ju helt otroligt i så fall, alla känner ju till att ca 90% av Sveriges befolkning har en urusel musiksmak. Vi med bra musiksmak drabbas ju oerhört av detta.

Jag har länge försökt få tag på Gun Clubs sista skiva, Lucky Jim men det är som om den aldrig spelats in. Igår gav jag upp hoppet på våra svenska skivgrossister och hittade ett begagnat exemplar på amazon.com. Visst blev det lite dyrare än de prissänkta skivor jag vanligtvis köper nu mera men $26.68 är ju ändå inget mot vad skivan är värd mätt i artistisk valuta.

Men vad som förbryllar mig är hur den uppskattade leveranstiden kan vara en dryg månad? Skivan ska skickas från New York, man tycker ändå att det borde finnas ganska bra förbindelser som kan få hit min skiva fortare än så. Eller ska säljaren bygga en flotte, ro över Atlanten och personligen leverera skivan?

Nu blir det ju en fruktansvärt otålig och jobbig väntan…

Inga kommentarer: