måndag 20 oktober 2008

Stor dag

Idag deltog jag på ett seminarie som delvis leddes av två gästande forskare från institutionen för idrottsforkning i Pretoria, Sydafrika. Den ene av dessa två hette Abel Toriola och var ursprungligen från Nigeria.

Min slutledningsförmåga samarbetade då med min bevandring inom den internationella pingisen och samarbetet ledde till att en liten röd lampa började blinka i mitt huvud. Jag menar, Nigeria har ju trots allt bara 100 miljoner invånare, hur stor är chansen att det finns två som heter Toriola i efternamn. Kunde det här vara en släkting till den rutinerade och nu så framgångsrike nigerianske pingisspelaren Segun Toriola?

Då seminariet var slut hastade jag fram till Professor Abel och sa:

- "I wonder, since you're from Nigeria and since you're last name is Toriola, are you somehow related to Segun Toriola?"

Abel som börjat nicka förstående redan halvvägs in i min fråga log och sa:

- "He's my younger brother."

Jag passade på att gratulera till hans brors strålande insats i OS där han tog sig till 1/16-delsfinal och bl.a. slog ut Joao Monteiro och Jean-Michel Saive innan han föll i skilje mot superstjärnan Oh Sang Eun. På min fråga hur pingisen bakom Segun såg ut i Nigeria berättade Abel att det såg bra ut. Kinesiska Bordtennisförbundet har skickat en hel armada tränare som spridit ut sig över hela landet för att vaska fram morgondagens Segun Toriola.

Sedan skakade vi hand, han sa "very nice to meet you" och gav mig sitt visitkort.

Var inte detta oerhört stort?

Lillebror Toriola i Peking OS, visserligen förlorar han den här bollen men matchen vann han.

Inga kommentarer: