fredag 31 oktober 2008

Bob Marley?

En läsare har fastnat för One Too Many Mornings-framträdandet från 1976 (och står fast vid att han liknar Adam Sandler). Därför slår jag till med nästa låt från samma konsert. Shelter from the Storm är en av Dylans mest populära låtar (då menar jag typ en av hans hundra mest populära låtar), den finns med på ett av hans mest populära album Blood on the Tracks (då menar jag typ ett av hans fem mest populära album) som kom ut 1975.

Orginalet är en akustisk version men här går Dylan loss med en slide på lillfingret. Låten har fått baktakt och är så groovy att jag inte vet vad jag ska gilla mest, om det är baktakten i sig eller sättet Dylans huvud guppar med i takten. Jag har träffat två personer som förväxlat Bob Dylan med Bob Marley, "vilken idiot" har jag såklart tänkt båda gångerna. Fast de kanske har lyssnat för mycket på den här versionen, då suddas ju olikheterna ut en aning.

Jag kan inte låta bli att slänga med orginalet så att vi än en gång kan jämföra och fascineras av Dylans makalösa förmåga att omarbeta sitt egna material. Och notera att låten bara är ett drygt år gammal men ändå inte fick vara i fred.



Inga kommentarer: