fredag 17 oktober 2008

Slår ihjäl tiden med avsky

En extremt händelsefattig fredageftermiddag. Kungen säger att det börjar bli dags att skjuta vargar, jag är inte så förvånad över att han kommer med dumma idéer utan mer förvånad över att han på bilden från sin jaktrunda bär slips. Hur många tar på sig en jaktslips när man ska ut i skogen och skjuta älg?

Annars har jag ägnat dagen åt att hysa en oerhörd avsky för Katrin Zytomierska som försvarade sina extremt låga personliga påhopp på ungdomar i direktsänd TV med att ”Det står inte någonstans i mitt kontrakt att jag har ett ansvar, och det är absolut ingenting som jag åtar mig.” Dummare än så blir det inte tänker man men redan dagen efter besvarar hon Marcus Birros högst befogade kritik med att kalla honom för "ett galet fyllo" på sin blogg och anklagar honom för att ge sig på henne bara för att få publicitet.

Birro, som nu mer är nykter alkoholist, är en av landets mest kända författare, poeter, manusförfattare, samhällstyckare, men vem är Katrin? Känd för att ha en blogg och för att tidigare varit gift med Alex Schulman som är känd för att ha en blogg. Räcker det för att få jobb på TV4. Tydligen. Det finns bara två sätt att få utlopp för avskyn.

1. Lyssna på Ebba Gröns Uppgång och Fall:
”Jag ska skratta när det faller sönder,
inga tårar ska fukta mina torra kinder.
Inga svarta kläder, inget flor,
jag ska inte bära svart slips
& svarta skor.”

”Jag vill se, jag vill se
Jag vill se, jag vill se

ert uppgång & fall”

2. Vråla med i Dylans Like A Rolling Stone:
“Once upon a time you dressed so fine
You threw the bums a dime in your prime, didn't yooouuuu?
People'd call, say, "Beware doll, you're bound to fall"
You thought they were all kiddin' yooouuuu
You used to laugh about
Everybody that was hangin' out
Now you don't talk so loud
Now you don't seem so proud
About having to be scrounging for your next meeeeeeeeeaaaaal.”

“How does it feeeeeel
How does it feeeeeeeeeel
To be without a home
Like a complete unknooooown
Like a rolling stoooooooone?"

Inga kommentarer: