fredag 17 oktober 2008

Dagens texter

Dagens urusla text är så urusel så jag skrattar varje gång jag läser den.

Dagens Dylancitat är bara det andra, tror jag, från Brownsville Girl. Men det beror väl främst på att det är svårt att rycka ut så många bra citat ur sitt sammanhang. Jag minns att jag läste om Brownsville Girl flera gånger, om vilken makalös låt det var, långt innan jag fick höra den. Till slut var förväntningarna så höga att jag insåg att verkligheten aldrig skulle kunna mäta sig med dem.

Men ingenting kan ju förbereda någon på en sådan skapelse som Brownsville Girl. Ingenting kan förbereda en på att det mitt i en skiva med låtar som i allra bästa fall är mediokra ska dyka upp ett sådant mästerverk. Inget kan förbereda en på en 11 minuter lång fragmentarisk berättelse med en vindlande, målande, episk, omtumlande text framförd av en stundtals berättande, stundtals sjungande Dylan. Ingenting kan göra en beredd på en låt som börjar:

"Well, there was this movie I seen one time,
About a man riding 'cross the desert and it starred Gregory Peck.
He was shot down by a hungry kid trying to make a name for himself.
The townspeople wanted to crush that kid down and string him up by the neck.

Well, the marshal, now he beat that kid to a bloody pulp
as the dying gunfighter lay in the sun and gasped for his last breath.
'Turn him loose, let him go, let him say he outdrew me fair and square,
I want him to feel what it's like to every moment face his death'.

Well, I keep seeing this stuff and it just comes a-rolling in
And you know it blows right through me like a ball and chain."

Inga kommentarer: