torsdag 27 maj 2010

Tillfällig nörd

Dags för kvartsfinaler. Egentligen är åttondelsfinaler och kvartsfinaler det roligaste stadiet i mästerskap, tyvärr är pingisen inte tillräckligt bred för att det ska bli riktigt underhållande när det tävlas i lag. Både dam- och herrklasserna erbjuder alldeles för många givna matcher.

En intressant dag blir det ändå. Kinas herrar får möta skrällen Vitryssland, Samsonov kanske kan störa men han brukar ha problem att hänga med i de bästa kinesernas tempo och de andra vitryssarna kan bara ducka bakom bordet och hoppas de kommer undan med ben och armar i behåll. Det ska bli roligt att se vilken kines som får ta sig an den gamla skolans defensiva deff Chtchthchcthchenine och hur den matchen kommer se ut.

Hong Kong är semiseedade men jag förstår inte hur de ska kunna stoppa Japan. Det blir den klart mest intressanta kvartsfinalen på herrsidan, lite tråkigt att itTV visar Sydkorea mot Ungern istället.

Annars tror jag att morgondagens mest underhållande TV-match kommer spelas mellan Japans och Sydkoreas damer, synd att de får mötas redan i kvarten. Japans små, pigga, hypersnabba, gällt ossande energispektakel mot Sydkoreas två gamla, lugna, graciösa, toksäkra deffar Park Mi Young och Kim Kyung Ah. Klockan 11 sänds den matchen.

Jag har ordnat så att jag är ledig hela dagen, det ska regna, cyklisterna i Girot ska klättra i bergen, tennisen fortsätter förhoppningsvis utan regn i Paris och hela pingisens världselit är igång i Moskva...

Nu låter det ju som jag är en sportnörd av episka mått som finkammar morgontidningens resultatsidor varje morgon och som knarkar Text TV:s sportsidor i tid och otid men så är det absolut inte. Jag gör bara ett undantag imorgon.

2 kommentarer:

Kinski sa...

Min gedigna pingisbakgrund till trots, i morgon ser jag utan tvekan mest fram emot den mäktiga klättringen uppför Mortirolo. Kanske får vi se stigningen även under lördagens etapp.

rikard sa...

Ja, det blir två intressanta dagar. Fast det krävs en Tour de France för att konkurrera med bordtennisens ädla konst.