lördag 22 maj 2010

Läsarstorm

Förra inläggets klargörande, att det är Cho Eon Rae och Jung Young Sik som tar de två sista platserna i Sydkoreas trupp efter de givna (?) Joo Se Hyuk, Oh Sang Eun och Ryu Seung Min har, av kommentarerna att döma, orsakat en läsarstorm här på bloggen.

Jag kan bara hålla med. Låt oss titta på sydkoreanerna på världsrankingen (och låt oss nöja oss med dem som finns med på Top 100, de har 68 spelare på världsrankingen):

9. Joo Se Hyuk
13. Oh Sang Eun
17. Ryu Seung Min
27. Lee Jung Woo
29. Yoon Jae Young
35. Seo Hyun Deok
37. Kim Min Seok
41. Kim Jung Hoon
50. Lee Sang Su
52. Cho Eon Rae
60. Jung Young Sik
85. Lee Jin Kwon

Först och främst, mycket imponerande! Jag bugar för Sydkorea. Men, hur kommer det sig då att Cho Eon Rae och Jung Young Sik tar sig förbi 6 stycken högre rankade spelare? Däribland Seo Hyun Deok med en seger mot Xu Xin i år, Lee Sang Su med en Pro Tour seger från Slovenien i år och inte minst Lee Jung Woo, semifinalist i Qatar efter att bl.a. besegrat Ryu Seung Min.

Enda svaret jag har är att även Sydkoreanerna förlitat sig på utslagningsturneringar där Cho ch Jung var de hetaste för dagen. Jag vet att sydkoreanerna spelade om sina OS-platser till Peking, vilket resulterade i att Yoon Jae Young tog sig in på självaste Joo Se Hyuks bekostnad.

Är dessa former av uttagningar ett rättvist och sportsligt sätt att ta ut en trupp där konkurrensen är stenhård? Eller är det bara ett sätt för de ansvariga att smita undan ett åskmoln av jobbiga beslut?

2 kommentarer:

Sedel sa...

PG stor matchhjälte!

rikard sa...

Ja, det ser ut som att det är honom vi får förlita oss på. Fast idag drog de ju varsitt strå till stacken på gammal känt svenskt kollektivt vis.

Nu känns ju ett avancemang högst troligt. Vi har kanske råd att få stryk av tjeckerna, för det får vi säkert.