måndag 27 april 2009

VM-tips 1: Kvart 1

Varje kvart av lottningen består av 32 spelare. Nu har jag tippat vilka 8 spelare som kommer finnas kvar på varje kvart efter de första två omgångarna. Med andra ord kommer här mina tips på 1/16-delsfinaler samt 1/8-delsfinaler. Kvartsfinaler och framåt tippas senare.

Den översta kvarten av lottningen innehåller Afrikas största hopp i VM, Segun Toriola från Nigeria, som i OS skrällde sig fram i omgång efter omgång. Här finns också Europas kanske största hopp nu när Timo Boll är borta - vitryssen Vladimir Samsonov samt en kines jag glömt bort. Och så, så klart, världsettan Wang Hao. Jag tippar följande spelare i 1/16-del respektive 1/8-del.

Wang Hao (CHN)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - Wang Hao (CHN)
Petr Korbel (CZE)

Christian Süss (GER)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - Jiang Tianyi (HKG)
Jiang Tianyi (HKG)

Ryu Seung Min (KOR)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - Kaii Yoshida (JPN)
Kaii Yoshida (JPN)

Zhang Chao (CHN)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - Vladimir Samsonov (BLR)
Vladimir Samsonov (BLR)

Antal 1/8-seedade spelare som håller sin seedning: 3 av 4
Antal skrällar: 2

Jag lovade några skrällar och här kommer den första knallen. Den allt mer ojämne Ryu Seung Min, vinnare i OS 2004, åker på en tidig smäll mot Kaii Yoshida. I mötet mellan de två pennfattade spelarna blir Yoshida den hetare då han med sin rutin inspireras av ett hemma VM mer än han skräms av de höga förväntningarna.

Den gamle nigerianen Toriola åker på Süss i andra omgången och där kommer han inte räcka till. Frågan är om han klarar Oya Hidetoshi i första omgången. Å andra sidan ska Süss först klara av australiensaren tillika Råda Hindås-spelaren William Henzell. Den gode Henzell har skrämt storspelare förr men nu har han flyttat hem till Australien och trappat ner sin satsning.

Förvisso är Jiang Tianyi några placeringar före Süss på världsrankingen men Hong Kong spelarna är ofta övervärderade då de jagar billiga rankingpoäng i svaga Pro Tour tävlingar och därför ser jag det som en skräll ifall den unge Jiang slår ut Süss. Men tysken blir ofta darrig och har svårt att leverera i viktiga lägen.

Zhang Chao är den kines som skrämmer mig klart minst i VM. Jag tror inte spindeln från Minsk får några problem med honom i 1/16-delen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket tråkigt att Timo Boll tvingas lämna återbud. Givetvis vore det enklast att välja Ma Long som slutsegrare istället, dock slår jag till med veteranen Wang Liqin istället.

Eder Sjatov

rikard sa...

Underbart tips.

Ett fjärde VM guld till Kung Wang, det hade inte varit illa...