tisdag 28 april 2009

VM har börjat!

Malin Pettersson är inne och spelar i skrivande stund och ser ut att ha en mycket lätt första match.

Japanerna har redan fått något att glädjas åt. Det rapporteras om fantastisk stämning i Yokohamas pingisarena då 14 år gamle Koki Niwa klev in i kvalspelet för sitt livs första VM match. Han körde över sin motståndare från Tadjikistan i fyra raka set.

Fler ynglingar har öppnat bra. Irans succéman från Junior VM Noshad Alamiyan har en seger, Egyptens stortalang Omar Assar har redan hunnit vinna båda sina kvalmatcher, bl.a. mot Paraguays underbarn Marcello Aguirre spelandes i Ängby. Sydkoreas Seo Hyun Deok har inlett med en seger, det har även dansken Kasper Sternberg som spelat i Elitserien för Eslöv under året.

De lovande syd- och mellanamerikanerna har också öppnat bra. Josue Donado från El Salvador, dominikanen Juan Antonio Vila och Colombias Juan Restrepo,också han i Ängby, har alla vunnit sin första kvalmatch. Tillsammans med Alamiyan och Assar sätter de färg på hela pingisvärlden med sin talang som utmanar Asien och Europas dominans.

Dessutom har det f.d. Sverigeproffset, Trollhättans thailändare Chaisit Chaitat öppnat med en seger. Han är väl dock inte så ung längre.

Jag valde att helt bortse från kvalspelarna i mitt tips eftersom jag inte kunde se var i lottningen de gick in någonstans. Det kommer jag säkert få äta upp men kvalspelare som går långt är ju en av alla mästerskaps höjdpunkter så jag ser fram emot en smaklig måltid.


Ett av Japans största framtidsnamn, Koki Niwa 14 år, vann i sin VM debut.

Inga kommentarer: