torsdag 23 april 2009

Snooker VM omgång 1

Det återstår egentligen bara en match i första omgången, det är matchen mellan Michael Holt och John Higgins. Den avgörs idag klockan 15:00 och Higgins har en 5-4 ledning efter att ha vänt 2-4. Samtidigt börjar andra omgångens första matcher idag med Stephen Hendry mot Ding Junhui och Ronnie O'Sullivan mot Mark Allen.

Så här långt är alla mina kvartsfinaltippade spelare kvar. Alla som vågat sig på att tippa en slusegrare är också kvar i leken. Selby vann hyfsat kontrollerat mot Ricky Walden, O'Sullivan dansade hem en trygg seger mot Bingham och Carter var lika säker mot Gerard Greene. Det är bara Kvarnen och Agaton som får vänta en aning då Higgins som sagt har lite arbete kvar innan han är i åttondel och detsamma gäller Maguire som dock har en klar ledning mot Jamie Burnett.

Skrällarna så här långt är att Peter Ebdon åkte ut mot den gamle defensivspelaren Nigel Bond och att Joe Perry inte lyckades stå emot Jamie Copes stormoffensiv. Unge Cope, eller "Shotgun" som han kallas, låg under med 5-4 efter första rundan men klev sedan in och sopade rent bordet gång på gång efter små misstag av "The Gentleman" Perry och vann med klara 10-6.

Jag nämnde the Shotgun i mitt tidigare tips och är det någonstans mitt kvartsfinaltips ska spricka så hoppas jag det blir genom en seger för Cope mot självaste "Wizard of Wishaw", John Higgins (eller kanske blir det mot Holt)...


Trollkarlen från Wishaw kämpar fortfarande för en plats i andra omgången

Inga kommentarer: