torsdag 30 april 2009

Allvaret har börjat

Nu har VM börjat på riktigt, det känns nästan overkligt. Via ITTF:s live streaming tjänst ITtv, som sänder med lite fördröjning de första dagarna och live fr.o.m. lördag, har jag nu sett Maze mot Lee Jin Kwon och Karakasevic mot Kenta Matsudaira.

Jag som var lite orolig för min tro på dansken fick se honom fullkomligt utklassa Lee. Sedan var det ännu roligare att se den lille unge japanen Matsudaira köra över den trötte, småfete, storrökande serben Karakasevic. Det var som att se en fight mellan en glupande hungrig prärievarg och ett nyvaket sjölejon.

Något danskt-svenskt möte blir det dock inte. Gnäll-Jens åkte såklart ut i första omgången mot unge taiwanesen Chiang Hung-Chieh. Jag ryser bara av tanken på hur mycket det måste gnällts då det stora barnet försökte handskas med sin prestationsångest av monumentala mått.

Jörgen Persson vann dock. Och Robert Svensson vann med 12-10 i skilje, bra! Nu blir det svensk derby i andra omgången. Då får vi se hur Robban reagerat på att Jörgen sagt att han är ohotad tills tredje omgången.

Pär Gerell som hade så fin lottning. Han åkte ut direkt mot kvalspelaren, den unge sydkoreanen Seo Hyun Deok, oflyt att få just Seo av alla kvalspelare men ändå blekt av PG att inte hänga med, 1-4 blev det.

PG är en av få som sabbat mitt 1/16-delstips. Tan Ruiwu lämnade W.O., den kan jag inte lastas för och Crisan åkte mot österrikaren Fegerl, annars är alla med. Primorac är kvar genom ett nödrop, han vände 0-3 till 4-3 genom att ha räddat matchboll och vunnit skilje med 13-11 mot Paul Drinkhall. Ungdomarna börjar bli farliga. Men det är nästa omgång, 1/32-delsfinalerna som blir det verkliga testet, det är då mina skrällar måste hålla.

På damsidan vann både Malin Pettersson och Mathilda Ekholm med 4-2. Malin mot en ryska och Mathilda mot en bulgariska. Bra!

Åh, just det. Koki Niwa är också kvar. Han slog Liu Song, rankad 71:a i världen.

Här en sammanfattning av mitt 1/16-dels tips:

Wang Hao (CHN)

Petr Korbel (CZE)

Christian Süss (GER)

Jiang Tianyi (HKG)

Ryu Seung Min (KOR)

Kaii Yoshida (JPN)

Zhang Chao (CHN)

Vladimir Samsonov (BLR)


Chuang Chih-Yuan (TPE)

Sharath Kamal Achanta (IND)

Kan Yo (JPN)

Michael Maze (DEN)

Dmitrij Ovtcharov (GER)

Jean-Michel Saive (BEL)

Zoran Primorac (CRO)

Ma Long (CHN)


Wang Liqin (CHN)

Adrian Crisan (ROU)

Igor Rubtsov (RUS)

Li Ching (HKG)

Jörgen Persson (SWE)

Jun Mizutani (JPN)

Xu Xin (CHN)

Chen Qi (CHN)




Joo Se Hyuk (KOR)

Tan Ruiwu (CRO)

Pär Gerell (SWE)

Cheung Yuk (HKG)

Oh Sang Eun (KOR)

Robert Gardos (AUT)

Tiago Apolonia (POR)

Ma Lin (CHN)

Inga kommentarer: