tisdag 28 april 2009

Gôtet

Jag gillar Göteborg. I dagens GP kan vi läsa om att 1:ans spårvagn igår krockade med 3:an i Brunnsparken. För en utomstående, låt os säga en Boråsare, så ter det sig fullkomligt obegripligt vad det spelar för roll att det var just 1:an och 3:an som krockade.

Men för oss göteborgare är det snarare för lite information. Var det 1:an mot Östra Sjukhuset som körde in i 3:an mot Kålltorp i en kamp om vem som skulle komma först in på rätt spår i Brunnsparken i deras gemensamma resa ut mot Olskroken och Redbergsplatsen? Var det 1:an som körde som om han ägde spåren? Han har alltid uppträtt som något av en översittare gentemot 3:an och uppvisat klara storebrorskomplex.

Idag strålade Göteborg i all grönskande vårprakt då jag tog cykelvägarna tvärs genom stan till Bengans för att inhandla Dylans 33:e studioalbum. Tyvärr blev vistelsen på Bengans inte så lång och rofylld som jag tänkt mig. Två Neil Young album anföll mig direkt då jag kom in och jag fick eller mindre fly ut för att inte komma därifrån med en hel trave skivor.

Att gå in i en skivaffär av Bengans dignitet är som att gå in i en djuraffär full med hemlösa hundvalpar och koalabjörnar i små burar. Det föds någon form av primitiv, moderlig instinkt djupt inne i bröstet och att förbruka alla sina ekonomiska tillgångar inne i affären framstår just då som det mest självklara i världen. Förnuftet är inget mer än en dovt ekande röst någonstans långt, långt bort i fjärran.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vågar man fråga vilka två Neil Young skivor vi talar om? Känner mig relativt säker på att en av dom måste ha varit Live at Massey Hall 1971.

Sjatov

rikard sa...

Jag svarar med förbehållet att du förklarar hur du kunde veta att den ena var Live at Massey Hall...

Ja, som sagt, den ena var Live at Massey Hall. Tidigare har den legat på nästan 200:- på cdon och liknande och därför var det en glad överraskning att hitta den på Bengans för 89:- tillsammans med tillhörande DVD.

Den andra var den självbetitlade debuten från 1969. Med dessa två går skivhyllans Neil Young samling upp i tolv album med en stark, stark tyngdpunkt på 70-talet.

Anonym sa...

Givetvis var det en ren gissning från min sida. Skivan ifråga låg helt enkelt inom mitt synfält.

Kanske dags att lyssna på "On The Beach" såhär innan läggdags.

Sjatov

rikard sa...

Jag letar upp Ambulance Blues med en gång, det var alldeles för längesen.