fredag 14 augusti 2009

Top 10 Dylan Album

Det ryktas om Dylan. Det verkar som han speedar upp takten på sina albumsläpp igen, galet. Ingenting kan sägas säkert än, allt är mer eller mindre obekräftade rykten. Men det har under en tid nu cirkulerat rykten om att Dylan ska spela in och släppa en julskiva. Ryktet har växt och bilvit allt envisare och i förra veckan skrev till och med Aftonbladet en notis. Varför vet jag inte, kanske hade Lady Gaga och Victoria Beckham lyckats gömma sig från alla journalister, det måste varit ett par jobbiga timmar för Aftonbladet.

Dessutom har det börjat skvallras om att en DVD på ämnet Rolling Thunder Revue ska dyka upp med en tillhörande CD som en uppföljare på No Direction Home. Förvisso har vi redan en dubbelskiva från Rolling Thunder turnén (Bootleg Series Vol. 5) men det känns ändå som det saknas något från den perioden.

Personligen blir jag alldeles vimmelkantig när det dyker upp rykten om nya Dylanalbum och filkmer att köpa. Jag kan inte tänka rationellt, sortera informationen eller bedöma huruvida detta är goda nyheter. Vissa menar att en julskiva är en sell-out, att han tappar sin värdighet. Men Dylan kan inte tappa sin värdighet och kan ni tänka er någon bättre röst än Dylans att sjunga gamla traditionella jullåtar. Sedan behöver man ju inte gå för långt, jag känner inget behov av att se Dylan i tomteluva på omslaget. Men det här är faktiskt en chans för julsångerna att lyftas till en ny nivå. Spännande!

Helt spontant slänger jag nu ur mig Dylans tio bästa studioalbum enligt Idiotvind just för tillfället (och med just för tillfället menar jag då kvällen den 8/8 klockan 21:46 eftersom det här som sagt är förprogrammerat, när detta väl publiceras lär jag tycka helt annorlunda). Sen får vi se ifall en julskiva slår sig in på Top 10 om några månader.

1.

Blonde on Blonde (1966)

2.

Highway 61 Revisited (1965)

3.

Love & Theft (2001)

4.

Times They Are A-Changin' (1964)


5.

Time out of Mind (1997)

6.

Blood on the Tracks (1975)


7.

The Freewheelin' Bob Dylan (1963)

8.

John Wesley Harding (1967)

9.

Together Through Life (2009)

10.

Desire (1976)

Hm, Planet Waves kom inte med, inte Oh Mercy heller och inte Modern Times. Jag trodde att det skulle få plats fler på en Top 10 lista. Herregud, Bringing it all Back Home är inte med, för två år sedan hade jag sagt att det var hans bästa.

Inga kommentarer: