söndag 9 augusti 2009

Mer kobjällra!

Hänförd av den majestätiska Astronomy inhandlade jag för några år sedan ett par skivor med Blue Öyster Cult. Tyvärr var det mesta en besvikelse. Men det är klart att det inte är lätt att leva upp till de förväntningar man skaffar sig efter låtar som Don't Fear the Reaper och framförallt då, Astronomy.

Jag hoppades hitta någon omtumlande liveversion av låten men den enda jag hittade gjorde inte låten rättvisa alls. Så jag nöjer mig med den makalösa studioversionen.




Men det känns fel att prata om Blue Öyster Cult utan att nämna parodin som gjordes i Saturday Night Live med Will Ferell och Christopher Walken i huvudrollerna. Tyvärr verkar trenden vara att allt mer blir otillgängligt på Youtube, det gällde också detta berömda klipp. Som tur var hade jag det på datorn och kan därför bjuda på det trots allt.

2 kommentarer:

Daniel S sa...

Intressant! Visste inte att det var Blue Öyster som ligger bakom Astronomy. Har bara hört den i Metallicas tappning tidigare, vilken såklart är mycket bra. Alla covers Metallica har spelat in är bra (bättre än originalen?).

Kände bara till favoriten Don't fear the reaper, vilken alltid får mig att tänka på Kings Pestens tid (låten spelas på radion då forskarna ligger döda i laboratoriet).

rikard sa...

Gillar påståendet att Metallicas covers alltid är bättre än orginalen. Ska titta närmare på det...