lördag 22 augusti 2009

Dylans 80-tal, Del II

Sex stycken studioalbum hade han släppt under 80-talet innan hans hand blev "ungodly injured in a freak accident", "ripped and mangled to the bone". Alla albumen hade varit mer eller mindre besvikelser, oigenkännliga som Dylanalbum. Infidels (1983) klarar sig undan hyfsat, Shot of Love (1981) och Empire Burlesque (1985) slinker över en barmhärtigt låg ribba men alla bjuder på riktiga besvikelser och Dylanmagin glimtar bara till stundtals. Saved (1980), Knocked out Loaded (1986) och Down in the Groove (1988) står ut som nästan skamliga uppenbarelser.

Men om man letar och vaskar ordentligt bland "grus och klutar" hittar man små guldklimpar. Eftersom jag gillar listor staplar jag upp hans 10 bästa låtar mellan 1980-1988.

1. Brownsville Girl (Knocked out Loaded, 1986)
2. Blind Willie McTell (inspelad 1983 under Infidels sessionerna)
3. When the Night Comes Fallin' From the Sky (orginalversionen, inspelad 1985 under Empire Burlesque sessionerna)
4. Caribbean Wind (inspelad 1981 under Shot of Love sessionerna)
5. Every Grain of Sand (Shot of Love, 1981)
6. I and I (Infidels, 1983)
7. Jokerman (Infidels, 1983)
8. Heart of Mine (Shot of Love, 1981)
9. In the Summertime (Shot of Love, 1981)
10. I'll Remember You (Empire Burlesque, 1985)

Ok, nu blev det lite svårt att välja ändå till slut, jag hade velat ha med Lenny Bruce också och så känner jag en krypande känsla att jag glömt något. Det är hur som helst några ordentliga höjdpunkter han slog till med, 2-3 låtar som konkurrerar med det allra bästa han gjort. Men ett misslyckat årtionde var det i alla fall. Fram till och med 1988 alltså.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Alltid intressant med listor. Kan inte direkt påstå att jag har full koll på Dylans 80-tal men Blind Willie McTell och Jokerman är två personliga favoriter på listan.

För övrigt laddas Lenny Bruce låten ned i skrivande stund, man tackar.

Sjatov

Agaton sa...

Jaha, Union Sundown och Ugliest Girl In the World då? Dom platsar ju nästan på en Bob Dylan top 10 all-time. Nästan

rikard sa...

Mycket lustigt.

Bara för den stolliga kommentaren ska jag förbereda en lista med Dylans sämsta låtar...