torsdag 6 augusti 2009

Korståget III

Här om dagen såg jag ett forum där någon ville berätta hur fantastisk Cross the Green Mountain var, därför länkade han till min blogg och mitt inlägg om eposet, eftersom han inte kunde "uttrycka det bättre själv".

Jag blev så glad och rörd att jag nästan glömde mitt hatfulla Family Guy korståg. Annars trivs jag verkligen med att gå in på min blogg dessa dagar då det första man ser är hur Tomas Ledin och Family Guy hånas...

...men nu när vi konstaterat att skaparna bakom South Park hatar Family Guy...
...att skaparna bakom Simpsons hatar Family Guy...
...att skaparna bakom King of the Hill hatar Family Guy...
...att Cartman och Bart hatar Family Guy...
...att de alla är överens om att Family Guy bara är en samling osammanhängande skämt som inte har något med storyn att göra...

...då är det min tur att uttrycka mig med egna ord. Det är sånt trams! Dagishumor. Billiga skämt staplade på varandra i den mest ogenomtänkta, amatörmässiga smörja. Och jag vill verkligen understryka ordet "ogenomtänkta". Jag kan förstå om små barn gillar det, men hur i hela fridens susande namn blev det en kultserie bland vuxna människor? Teletubbies har ju mer genomarbetad handling.

Folk är lata och fördummade, därför kan Family Guy slå. De sitter där i sina TV-soffor, tacksamma över att få billiga portionsförpackade skämt serverade på silverfat som inte kräver någon form av tankeverksamhet från tittarens sida (och inte från skaparens heller).

Det är precis samma anledning till att Melodifestivalen är populär eller att de osannolikt löjliga, stolpskottsfånarna i Hey Babberiba, eller vad det heter, lyckas. Billigt, slarvigt, dåligt, trams, flams, slafs. Kraftiga vågor av illamående är allt det ger mig.

Gud vad skönt att få det ur sig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så du tycker att en komedi-/satirserie, där man skämtar om att Bono har utvecklats till människa från att ursprungligen ha varit en stor bajskorv, inte innehåller dagishumor?

rikard sa...

Haha, fantastiskt avsnitt.

Jag säger inte att South Park inte innehåller dagishumor men om du ser avsnittet på ett så endimessionellt sätt missar du poängen.

Det finns oerhört mycket barnslig dagishumor i South Park, ibland går de över gränsen. Men det leder alltid någonstans, det finns alltid en tanke bakom (nästan).

Och vad South Park än gör, oavsett om de gör avsnitt som handlar om bajs så ändrar det inte faktumet att Family Guy är bajs.