onsdag 26 augusti 2009

"Christmas in the Heart"


Nu är det officiellt.
Idag fick jag ett mail från Columbia Records som tillkännagav nyheten att Bob Dylan släpper sitt 47:e studioalbum den 13:e oktober. Albumet går under namnet Christmas in the Heart och kommer bl.a. innehålla låtar som Here Comes Santa Claus, Winter Wonderland, Little Drummer Boy och Must Be Santa.

Dylan meddelar också via sitt skivbolag att allt han tjänar på skivan i USA i form av royalties kommer doneras till Feeding America som jobbar för att över 4 miljoner mål mat kommer serveras till drygt 1,4 miljoner behövande amerikaner under julhelgen i år.

Alla royalties skivan drar in utomlands kommer gå till samma ändamål i Storbrittanien samt i underutvecklade länder under julhelgen genom ett samarbete mellan Dylan och två icke namngivna välgörenhetsorganisationer.

Jag har kämpat med det här sedan ryktet började cirkulera under sommaren och har fortfarande inte riktigt hunnit reagera. Största problemet som jag ser för tillfället är hur jag ska kunna hålla mig från att lyssna på skivan i drygt en och en halv månad efter att den släppts fram till den 1:e december då det är tillåtet att lyssna på julmusik.

Kanske finns det en Dylanklausul i julmusikavtalet? En som skrevs in utan att någon brydde sig eftersom alla visste att Dylan ändå aldrig skulle spela in en julskiva. Det här kan komma att få stora konsekvenser för årets jul och för allt musiklyssnande i höst.

Inga kommentarer: