torsdag 27 augusti 2009

En deffs sårade försvarstal

Igår fick jag höra att det var dåligt av Jörgen Persson att förlora mot Joo Se Hyuk i Asien vs. Europa-turneringen. Matchen spelades i förrgår och Joo vann -6, 8, 13, 8 men i en pingishall strax utanför Göteborg sades det att Jörgen borde vinna en sån match. Kommentarerna lär ju ha uttalats i syfte att provocera en deffarnas förespråkare som jag är, det lyckades bra. Tur att jag har en blogg jag kan gråta ut i.

Jörgen i all ära, men gubben är 43, har lagt sin sista imponerande satsning på hyllan och trappar ner sin karrär med en turnering av mer uppvisningskaraktär. Att säga att denne gubbe borde slå sjuan i världen är att håna pingisen.

Men vi deffar får som vanligt utstå nedlåtande och underskattande kommentarer. Möter jag småfeta gubbar med hobbyslag i division fem blir de ursinniga då de får stryk eftersom de anser sig veta hur man ska spela mot deff trots att det borde vara uppenbart för dem att mina pingisfärdigheter vida överstiger deras.

Joo Se Hyuk är tydligen inget undantag trots att han tillhör den yppersta världseliten. Det handlar bara om att vara "bra mot deff" så vinner man. Hade Joo Se Hyuk varit världssjua och offensivspelare hade ingen tyckt att Jörgen borde vinna men nu är Jörgen "bra mot deff" så han borde kunna spela taktiskt och vinna.

Hur har Joo tagit sig till sjundeplatsen i världen och till ett VM-silver? Genom att bara slå spelare som är "dåliga mot deff"? Haft tur i lottningar och fått möta den delen av världseliten som inte riktigt förstått hur långnabb fungerar?

Nä, trams är vad det är. Bra/dålig-mot-deff-resonemanget kanske håller på de lägre nivåerna och kanske höll det förr i tiden då deffarna lydigt höll sig på deffen. Men i dagens världselit är givetvis alla bra mot deff på samma sätt som alla deffar är bra mot off. Här ser vi kvartsfinalen från helgens Pro Tour mellan Joo och Jun Mizutani, just det, samme Mizutani som besegrade Jörgen med 4-0 i VM i våras. Joos fötter och forehand viftar ganska snabbt bort alla "bra mot deff-taktiker".

2 kommentarer:

Rock N´Rolf sa...

Vad jag menade var att, om nu Jörgen varit i sin OS form (då han visserligen bara var 42år) så borde han vunnit. Nu när han är pensionerad så får han givetvis svårt. Hade varit kul att se J.O en sista gång mot den duktige Koreanen. Hade han slaktat honom? Ja, jag tror det! :)

rikard sa...

Äntligen en Rock N' Rolf kommentar igen. Nu när Running Wild är nerlagt borde det ju bli mer tid över till annat, typ som pingisdiskussioner.

Det är så svårt att jämföra och diskutera Jörgens OS-form. Det var ju något övernaturligt som hände där, något magiskt. Men jo, säg att Joo Se Hyuk väntade i semi istället för Wang Hao, då hade nog Jörgen varit favorit.

Fast som sagt, det är svårt att spekulera och diskutera när det kommer till Jörgens OS. Det blir lite som att diskutera ifall jag skulle kunna slå Bekele på 10 000 meter om jag hade Supermans krafter. Det skulle jag nog men det är ju lite overkligt, lika overkligt som Jörgens plötsliga OS-form.

Skulle J-O slå Joo Se Hyuk idag? Nä, han åker på stryk, får inte tid med sitt trixande och kladdande. Men då han var några år yngre och många kilo lättare, då hade Jan-Ove trollat bort koreanen.