måndag 19 januari 2009

Smickrande

Poststämpeln hann nätt och jämnt torka på paketet med min Joo Se Hyuk-stomme innan priset steg från 611 kronor till 789 kronor hos TTEX. Det är ju minst sagt smickrande. Jag kan se framför mig hur det gick till:

En lätt tunnhårig man, svettig, med glasögonen på sned, slipsknuten nedhasad och översta skjortknappen uppknäppt kommer inspringandes på TTEX mångdagsmöte. Han viftar med en skrynklig papperslapp.

- Jag har fått ett telegram från en av våra utsända i Göteborg, flämtar han - delvis p.g.a. sitt upphetsade tillstånd och delvis p.g.a. att han inte motionerat sedan gymnastiklektionerna i slutet på 80-talet samtidigt som bacon, majonnäs och glasyr är det bästa han vet. Plus att den där trappan upp till konferensrummet faktiskt har åtta stycken riktigt höga trappsteg.

- ..., säger TTEX-bossen med en lätt förnärmad och otålig min - irriterad över att blivit avbruten i sitt anförande om förra veckans försäljningssiffror.

- Han den där deffen i Göteborg, ni vet, Joo Se Hyuk-kopian, han har precis köpt stommen - lyckas den svettige mannen få ur sig mellan flämtningarna.

Bossens ansiktsuttryck förändras på en nanosekund, hans ögon blir lika stora och runda som LP-skivor.

- För helvete, utbrister han och dunkar näven i bordet så att sekreterarens kaffekopp välter och spiller ljummet kaffe över dagordningen, det här kommer ju öka efterfrågan något alldeles vansinnigt! Höj genast priset med 35%!

Inga kommentarer: