måndag 12 januari 2009

I blankettbyråkratins kryphål

Nu har jag varit inne på CSN:s hemsida och ansökt om studiemedel för våren -09. Efter att nu gjort detta ett stort antal gånger och tack vare digitaliseringen som skett under dessa år är det numera en enkel, snabb och smidig process.

Det finns dock små inslag i ansökan som kan göra även den bäste förvirrad. Ett steg i ansökan heter "Övriga uppgifter" och där finns det en stor blank ruta där man själv kan få skriva lite vad man vill istället för att som annars bara kryssa i förutbestämda alternativ.

Vad är det dom vill att man ska skriva då? Vilka "övriga uppgifter" vill de ha? Ja, CSN hjälper till med ett litet exempel:

"Här lämnar du övriga uppgifter som kan ha betydelse för din ansökan… Det är exempelvis här du fyller i födelsedatum för de barn du har vårdnaden om utomlands."

Jaha, såna där grejer, då förstår jag precis, tänkte jag. Så nu har jag fyllt i att en omröstning på min blogg pekar åt att jag ska investera i en ny stomme för drygt 600 spänn, att lyxutgåvan av Dylans Tell Tale Signs kostar över tusen kronor och att jag när som helst kan få en vansinnig, nästan bedövande lust att köpa något nytt pingisgummi som jag ännu inte har.

Så nu får vi se ifall det blir några extra kronor till studiebidraget.

3 kommentarer:

F.d. Förakt sa...

Asgarv!

rikard sa...

Ett föraktfullt sådant förmodar jag.

Luddevig sa...

Läs lite riktig fakta så kan du spara in på Dylan-plattan.

http://uncyclopedia.wikia.com/wiki/Bob_Dylan