måndag 26 januari 2009

Barry Feinstein

Det finns många fotografer som gjort sig kända för sina Dylanfoton. Faktum är att det finns en hel uppsjö legendariska Dylanbilder av högsta konstnärliga kvalité. Om det beror på att Dylan varit omgiven av skickliga fotografer eller om det beror på att Dylan är ett tacksamt objekt att fotografera är svårt att säga, själv tror jag det är en kombination.

Få ansikten är så ikoniserade som Dylans, den enda jag kan komma på som bräcker honom är Che Guevara, fast då glömmer jag säkert en del.

Hur som helst så är Barry Feinstein min favorit Dylanfotograf, han har tagit dussintals med fantastiska bilder. Dessa måste ju uppmärksammas här på min blogg. Så det får bli som en liten serie, Barrys Dylanbilder. Först ut är det vida berömda omslaget till The Times They Are A-Changin' som skiljer sig en aning från större delen av Feinsteins Dylankatalog som består av foton av en något, något äldre Dylan med ett stort vilt hår, nattsvarta solglasögon och små stiliga kostymer tagna under Dylans Englandsturné 1966.

Men det här är från 1964 då Dylan fortfarande levde i sin folkmusikskepnad.


Feinstein berättar:
"It was one of the easiest and quickest sessions I've ever done... and the whole thing took less then 10 minutes... when I saw his face against the sky, wich was all whited out, I knew we had something that would endure."

Inga kommentarer: