onsdag 28 januari 2009

The Hero - Redux

I höstas gjorde jag en pingisfilm som handlade om Jörgen Perssons sagolika OS i Peking. Själv var jag jättenöjd men CNN Sports var inte lika nöjda, de tyckte att Jörgens OS-stunder var deras och att jag inte fick visa dem för någon så dom tog bort klippet från Youtube.

Men dom vet inte vad dom gett sig in på. Det är som att försöka få en tupp att sluta gala varje gång solen går upp. Nu har jag förbättrat klippet, gjort det snyggare, bättre, mer dynamiskt, så nu lägger jag upp det igen.

Nu vill jag inte vara den som häver ur mig för stora ord rörande mina egna verk men The Hero är helt enkelt en genial skapelse som revolutionerar pingisfilmbranchen. Den har en storyline, med hjälp av bilder och musik får vi följa Jörgens resa genom OS. Filmen är uppdelad i fyra delar som tar åskådaren genom alla de känsloladdade faser idrottsmannen går igenom under resan in i historieböckerna. Här kommer en liten guide till det episka verket:

Del 1: Inledningen, cliffhangern där vi får se det mest magiska ögonblicket i hela OS.

Del 2: Segermarchen - Här får vi se Jörgen storma fram genom 1/16-delsfinal, 1/8-delsfinal och kvartsfinal till tonerna av Foo Fighters My Hero.

Del 3: Den kinesiska muren - Metallicas melankoliska Hero of the Day återkommer från introt och leder åskådaren in i filmens uppförsbacke med de två förlustmatcherna i semifinal och bronsmatch mot de övermäktiga kineserna. För första gången får vi se Jörgen förlora bollar och det hela slutar i en ångestgripande kavalkad i kinesiskt jubel medan James Hetfield vrålar ut "Mama, they try to break me!"

Del 4: Pånyttfödelsen - Då vi tror allt är slut, att allt är över, då återföds Jörgen. Det är vi som pånyttföder honom då vi tolkar låttiteln på vårt eget sätt och säger att vi inte behöver någon annan hjälte. Jörgen är vår hjälte. "Will our stories shine like the light, or end in the dark?" frågar sig Tina Turner och frågan besvaras omgående då sista delen badar i ljus.

Inga kommentarer: