onsdag 14 oktober 2009

Fotbollsfjantar och pingisfantaster

Tack gode gud för att det är pingis man engagerar sig i och inte den där fotbollen. Vilket slit det verkar vara för alla de där fotbollsfansen som ständigt måste hävda sina åsikter bland alla miljontals andra som ska hävda sina åsikter. Alla tror de sig veta bäst tar sina åsikter som absoluta sanningar. Det verkar finnas så mycket hat, frustration, avundsjuka, enögdhet och besserwissrighet i den där världen.

Alla är lika övertygade om att just deras favoritlag är allra bäst och det är bara en global konspiration som gör att inte alla andra inser samma sak. Ingen drar sig för att idiotförklara tränare, förbundskaptener och experter och alla är lika ivriga i att totalsåga vissa av spelarna i världseliten som om deras närvaro där grundar sig på rena missförstånd.

Så funkar det inte inom pingisen. Aldrig är det någon diskussion om att t.ex. Wang Liqin eller Timo Boll egentligen är urusla. Vi pingisfantaster kan konsten att uppskatta och beundra alla de begåvade individer som genom hårt slit slagit sig in i världstoppen, oavsett vilket land de kommer ifrån eller vilken klubb de spelar för. Medan fotbollsfansen, likt små barn, ser världen som ond och god med elaka och snälla klubbar och spelare, så ser vi pingisfantaster bara en stor familj skickliga bollkonstnärer som på ett ärligt sätt gör upp om all den där äran och berömmelsen som det tydligen handlar om.

Så nu medan fotbollsfansen bråkar om vilket spelsystem Sverige ska spela med, huruvida Zlatan är överskattad eller inte och så vidare, så lutar vi pingisfans oss tillbaka och njuter av vår vackra sport. Det här är bilder från vårens fantastiska VM och det gör oss inget att det nästan bara är asiater som briljerar i klippet för det är sporten vi älskar inte tröjan de spelar i.

2 kommentarer:

Ralle sa...

Men Rikard, om jag nu då skulle hävda att jag tycker att Wang Ching Ching och Tim Boll EGENTLIGEN är kalasbrad. Då har vi ju på två personer skapat exakt det du ansåg var så dåligt med hela fotbollskulturen. Det ligger väl i människans att ha lojalitet, favorisering och ett suktande att hävda sina varierande åsikter?

För om Pingis nu vore så toppen så kan man undra vart pengarna, de stora massorna och intresset är? Såsom det faktiskt finns där inom Fotboll, Hockey, Basket, Amerikansk Fotboll som bara är några sporter som både är större globalt och ändå har supportrar och kultur som passar in på det du beskriver som så negativt.

Och hur är ditt avskrivande och dissande av en sport som bevisligen trumfar pingis i de flesta kategorier något annorlunda mot en supporter för ett botten/mittenlag i en fotbollsdivision som hävdar sina åsikter och skriver av ett bevisat topplag?

Nej du är en självgod arrogant nisse full med dubbelmoral och om jag inte vore en aning förstoppad hade jag bajsat snett på dig vid första tillfälle som givits! Peace bre :)

rikard sa...

Snyggt, jag har undrat varför inte jag får ta del av allt det där anonyma näthatet det pratas om.

Jag fattar inte riktigt vad du babblar om, orkar inte sätta mig in i det riktigt. Det verkar som du tror att jag pratar om idrotterna när jag bara pratar om anhängarna. "dissande av en sport"? Var då? Peka?

Hur som helst verkar du tagit illa upp av mitt påstående att många fotbollsfans är enögda besserwissrar, ett påstående som du bekräftar på ett ypperligt sätt. Problemet (för vissa) är att inlägg av den här typen ska tas med en nypa salt. Det här är inget jag går och eldar upp mig över, så gör inte det du heller.

Men jag förmodar att du inte heller är så noga med själva resonemanget utan ville nog mest bara få ur dig de där sista personangreppen.

"Självgod arrogant nisse", absolut, "dubbelmoral", ok, jag tar det, känns det bättre nu?

Hoppas det löser sig med förstoppningen.