måndag 12 oktober 2009

1. Dylan pluggar in

Av alla Dylans tvära omkast i karriären råder det ingen som helst tvekan om vilket som är det mest dramatiska som mötts med starkast reaktioner. Jag har redan skrivit så mycket om det så därför har jag nu satt ihop en liten film om det hat som mötte Dylan då han tog med sig ett band upp på scen och kopplade sin gitarr till en förstärkare. Vad som är så fascinerande är att all denna uppståndelse måste ställas i kontrast till att Dylan bara varit känd i 2-3 år, kanske bara ett år, för den stora massan innan förvandligen.

Det hela började den 19:e juli 1965 på Newport Folk Festival och även om det finns bra klipp från när han blev utbuad den gången så fokuserar min film helt och hållet på det bemötande han fick på den efterföljande världsturnén 1966. Allt filmmaterial är från turnéns avslutande spelningar i Storbrittanien och britternas reaktioner på den nya Dylan. Som vi alla vet är ju britterna ett synnerligen radikalt och öppensinnat folk alltid benägna att snabbt ta till sig förändringar.

Vissa må uppleva de sju minuterna, som klippet utgör, som en lång och viktig del av sin dag men då får ni inte glömma all möda jag lagt ner på filmen, betydligt mer än sju minuter kan jag avslöja. Vad ni ser är resultatet av min söndagkväll helt enkelt. Man får heller inte glömma att det här onekligen är ett av hela musikhistoriens mest fascinerande och häpnadsväckande avsnitt som genom mina flinka redigeringsfingrar kokats ihop och koncentrerats till sju minuter, tio sekunder och tjugonio hundradelar.

Inga kommentarer: